» اپیروس یا آزرا ؟

۱۶ اسفند ۱۳۸۷ / مقایسه خودرو های داخلی / ۵,۱۵۹ بیننده /





فنی :

حضور دو
محصول هم کلاس کیا و هیوندای در بازار ایران رقابتی سخت برای این دو محصول و
انتخابی سخت تر برای متقاضیان خرید این دو خودرو به وجود آورده است .

اپیروس
سهمیه بنزین ندارد ولی به عنوان یک خودرو قدرتمند و حجیم ، مصرف بسیار متعادلی دارد
. به گفته ی اطلس خودرویی ها چیزی نزدیک مصرف سمند ایران خودرو !

موتور شش
سیلندر خورجینی 3800 سی سی با ۲۴ سوپاپ که توانایی تولید ۲۶۶ اسب بخار قدرت در دور
۶۰۰۰ و حداکثر ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور در دور ۴۵۰۰ را داراست . اپیروس از گیربکس ۵
دنده ی تیپ ترونیک بهره می برد که در دو نوع اسپرت و نرمال در اختیار مشتری قرار
خواهد گرفت . مصرف ۱۰٫۹ لیتری در سیکل ترکیبی نیز از اپیروس عظیم الجثه خودرویی به
نسبت کم مصرف ساخته اند اما همچنان این خودرو ، لوکس می سوزاند .فرمان هیدورلیک با
قابلیت تنظیم الکترونیکی ، سیستم کنترل کشش
TCS
و کنترل پایداری به همراه کمک فنر های گازی ، سیستم ترمز
ABS
و ترمز های دیسکی چرخ های عقب از دیگر مشخصات فنی اپیروس هستند .

آزرا نیز از
قاعده بی بنزینی مستثنی نیست اما هیوندای امروز دو رقیب را برای اپیروس به صورت
آماده باش نگه داشته . مدل های 2006 و تازه وارد ۲۰۰۹ آزرا .

آزرا در مدل
۲۰۰۶ به نظر یک پله پایین تر از اپیروس ایستاده است . آزرا ۲۰۰۶ از موتور ۳٫۳ لیتری
DOHC
استفاده می کند که در دور ۶۰۰۰ حداکثر قدرت ۲۳۵ اسب بخار را در اختیار شما می گذارد
. آزرا از گیربکس ۵ دنده اتوماتیک شیفت ترونیک بهره می برد و مصرفی حدود ۱۰٫۲ لیتری
در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی را به همراه می آورد .

سیستم کنترل
پایداری (

ESP
) و
سیستم کنترل کشش (

TCS
) به همراه ترمز های ضد قفل

(
ABS
) از آپشن های مشترک دو خودرو می باشند که لذت رانندگی را هر چه بیش تر در این دو
خودرو به نمایش می گذارند . در زمینه مسائل فنی اپیروس قدرتمند تر نشان می دهد اما
آسان موتور با وارد کردن مدل ۲۰۰۹ آزرا به ایران قصد دارد رقابت را قدرتمندانه تر
پیگیری کند .



طراحی :

شاید در زوایای
نگاه به اپیروس ، نگاهی منتقدانه به طراحی آن کمی جای حرف داشته باشد . کیا همواره
در طراحی محصولاتش از نوعی سبک "کیا گونه " پیروی می کرده ، اما در اپیروس می توان
نوعی سنت شکنی مشاهده کرد که از خط قرمز طراحی های کیا رد شده ، که در طراحی جلو و
عقب اپیروس این امر کاملا مشهود است . شباهت طراحی جلوی اپیروس به مرسدس

E-class
که توسط طراحان نیز به عنوان نوعی الهام گیری تایید شده همواره امتیاز منفی برای
اپیروس در نظر گرفته می شود.جلو پنجره بزرگ جلوی خودرو زیبایی و وقار خاصی را در
تناسب با ابعاد خودرو بوجود آورده ، رینگ های آلومینیومی 17 اینچی در کنار طراحی
ساده کنار خودرو و در ها و نوار روی بدنه که تا جلو و عقب خودرو ادامه پیدا می کنند
مانند کمربندی زیبا در میان طراحی ساده و در عین حال زیرکانه خودرو خودنمایی می
کنند .چراغ های کشیده شده به سمت بالای عقب اپیروس در کنار صندوق نا هم سطح پشت
خودرو در بالا بردن ابهت اپیروس نقش به سزایی داشته اند البته شباهت بی اندازه ی
نمای عقب خودرو با محصولات روور و لینکلن تاون کار هم کمی جای تامل دارد !

اما آزرا که به نظر
با نام هیوندای و طراحی جذاب و جوان پسندش تمامی کمبود های فنی را پوشانده از طراحی
قسمت عقب با الهام گیری از سری ۷ ب ام و بهره می برد . طرح چسبیده چراغ های عقب کمی
شما را به یاد الانترا های دهه نود می اندازد ، چراغ ها از ترکیب رنگ مناسبی
برخوردارند و خطوط جانبی بدنه که با فرمی رو به بالا وقتی به قسمت عقب میرسند حجیم
تر شده عقب این خودرو را عضلانی تر جلوه میدهد .

چراغ های ساده ولی
زیبا در جلوی این خودرو به همراه جلو پنجره آلومینیومی و رینگ های اسپرت نیز با
طراحی زیبا ظاهری برازنده به این خودرو بخشیده اند . اما آزرا تغییرات زیباگرایانه
ای را در فیس لیفت ۲۰۰۹ خود شاهد بوده که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره
کرد : جلوپنجره ی جدید خودرو که به نظر هماهنگی بیش تری با نمای جلوی خودرو به وجود
آورده است ، رینگ های 10 پره جدید و نوپردازی آبی طراحی داخلی خودرو که در مدل ۲۰۰۶
به رنگ سبز بود . تغییر در نمایشگر های صوتی خودرو هم در تغییر فضای داخلی خودرو بی
اثر نبوده و به نظر هیوندای در عرضه فیس لیفت های جرئی همواره بهینه سازی و ایجاد
جذابیت های بیش تر را در نظر دارد .




امنیت :

اپیروس در تست های
امنیت سخت گیر ترین موسسه امنیتی یعنی ، موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه های آمریکا
توانست بسیاری از رقیبانش را کنار بزند و در میان خودرو های لوکس تست شده بیش ترین
امتیاز را در بین رقیبان کسب کند ، امنیتی معادل ۵ ستاره ، این تست ها بسیار سخت
گیرانه تر از

NTHSA
آمریکا انجام می شوند به گونه ای که فرضا در یکی از محصولات شورلت موسسه

NTHSA
چهار ستاره امنیت به خودرو مذکور داده بود ولی موسسه بیمه امنیت بزرگراه ها این
خودرو را ضعیف و در حد ۱ ستاره ارزیابی کرده بود . در این زمینه اپیروس علاوه بر
فاکتور های امنیتی که در طراحی خودرو رعایت کرده ، ۱۲ کیسه ی هوا ، سیستم های کمکی
حرکتی همچون

ESP
و
ABS
و پشت سری هایی با قابلیت عکس العمل به ضربه را در این زمینه به حالت آماده باش
دارد !

نوبت هیوندای آزرا
است . ۸ ایربگ شامل دو ایربگ برای سرنشینان جلو ، چهار عدد جانبی سرنشینان جلو و
عقب ، دو عدد ایربگ پرده ای شیشه های کناری ، سیستم ترمز ضد قفل

ABS
، توزیع الکترونیکی قدرت ترمز در چرخها

EBD
و همچنین ترمز کمکی

BAS
بهمراه دیسکهای ترمز بزرگ و پشت سری های با قابلیت عکس العمل به ضربه همانند اپیروس
. ۵ ستاره امنیت موسسه

NTHSA
آمریکا نیز حاصل تست های انجام شده روی آزرا هستند .





امکانات :

اپیروس مجموعه ای
از امکانات لوکس را برای شما به همراه خواهد آورد . سیستم صوتی حرفه ای با سی دی
چنجر و ساب ووفر در کنار کامپیوتر سفری ، سیستم تهویه مطبوع صندلی های جلو و خنک
کننده ، لامپ های زنون ، سوئیچ کارت ، گرم کننده صندلی های عقب ، تنظیم صندلی های
جلو و راننده با ۲ حافظه و محفظه خنک نگه دارنده همه از جمله امکانات رفاهی اپیروس
محسوب می شوند که در تناسب با معنای یک خودروی لوکس در بازار ایران به نظر مناسب می
آیند .

نماینده لوکس های
هیوندای ، آزرا نیز همگام با اپیروس با وجود برخی مشترکات ، آپشن های لوکسی را به
همراه دارد . به نظر می آید در آزرا نیز مانند اپیروس بحث سیستم صوتی یکی از جدی
ترین آپشن ها به حساب می آید ، سیستم صوتی همراه با آمپلی فایر ، ساب ووفر و ۸
بلندگو

infinity

خدمت رسان این بخش خواهند بود . کامپیوتر سفری با تمامی امکانات ، سیستم روشن و
خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک ، سیستم ورود به کابین بدون کلید ، سانروف برقی
، لامپهای جلو زنون و حافظه جهت تنظیم اتوماتیک صندلی ، آینه بیرونی و فرمان نیز از
جمله امکانات آزرا برای مدل حاضر در ایران می باشند .

در این زمینه نمی
توان برتری خاصی به یکی از دو برادر داد اما لوکس بودن اپیروس در این زمینه کمی بیش
تر نسبت به آزرا می چربد .



از نگاه نشریات
:

سایت ادماندز که در
سال ۲۰۰۷ با دو عنوان آزرا را به عنوان پر طرفدارترین خودرو سال انتخاب کرده است در
نگاهی اجمالی آزرا را یک سدان اسپورت نمی داند ، این یعنی آزرا از جرگه خودرو های
لوکس خارج است ! سایت های "کار اند درایور" و کارز نیز در مقالات متعددی بر قیمت
بسیار مناسب دو تیپ آزرا که باعث فروش اعجاب انگیز این خودرو شده تاکید می کنند و
آن را قابل ستایش می خوانند . ادماندز در مقایسه آزرا و مرسدس اس کلاس فضای داخلی
بیش تر آزرا را عاملی مناسب برای راحتی بیش تر این خودرو نسبت به مرسدس ارزیابی می
کند . کارز دات کام هم نظریه ادماندز را به کلی کنار می زند و این گونه می نویسد :
به یک لوکس فکر کنید ، نه هیوندای !

مجله "ROAD
AND TRACK
"
اپیروس را با شتاب صفر تا صد نزدیک به ۹ ثانیه با وزن ۱٫۵ تنی تحسین می کند و آن را
یک لوکس ۴ در با امکانات مناسب می خواند و قیمت کمتر آن را در مقابل تویوتا آوالون
یکی از اصلی ترین عوامل برتری اپیروس نسبت به آوالون میداند .

شتاب جانبی
0.72 g
برای اپیروس در مقایسه با شتاب جانبی

0.78g
در آزرا حداقل روی کاغذ ضعف کنترل و فرمان دهی مناسب اپیروس نسبت به آزرا را نشان
می دهند و در حقیقت این موضوع از زبان دارندگان دو خودرو در عمل بسیار ضعیف تر است
. آزرا از شتاب به مراتب بهتر در مقابل تفاوت ۷۴ کیلوگرمی وزن برخوردار است و در
عمل لذت رانندگی بیش تری را برای خریداران فراهم خواهد کرد .شتاب منفی دو خودرو (
۱۰۰ تا صفر ) به نظر با وجود سیستم های ترمز یکسان باید عملکرد یکسانی داشته باشند
اما تفاوت وزن و آیرودینامیک دو خودرو ، تفاوت ۴ متری و شتاب بهتری برای آزرا را
نوید می دهند . اپیروس در مقابل تنوعی دل چسب از امکانات و رفاه را در کنار موتور
قدرتمند در اختیار کلاسیک سواران می گذارد . این حرف که جوانان نسبت به اپیروس
علاقه کمتری نشان می دهند با توجه به نوع تقاضا در بازار ایران کاملا منتفی است ،
اپیروس طراحی قدرتمندی دارد و به نظر می رسد در فیس لیفت ها و نسل های بعدی بسیار
قدرتمند تر نیز ظاهر شود . این خودرو که نخستین تجربه ی کیا در طراحی خودرو های
لوکس محسوب می شود مطمئنا در آینده ایده های بیش تری را از کیا پذیرا خواهد بود .
در مقابل آزرا که همواره به خاطر طراحی جذاب و قیمت مناسبش ستایش می شده در مدل
۲۰۰۹ به اوج خود رسیده .

گارانتی 5 ساله ی
کیا اپیروس در ایران بدون توجه به کارکرد خودرو و تمدید بیمه بدنه توسط شرکت در طول
گارانتی از جمله نکات مثبت برای برتری خدمات اپیروس است ، این در حالی که آزرا برای
مدل ۲۰۰۶ از گارانتی 5 ساله با محدودیت کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر استفاده می کند .
اما در حقیقت سیاست رقابت در زمینه گارانتی همواره در ایران بر روی انتخاب مردم
تاثیر گذار نیست ! اختلاف ۲ میلیون تومانی دو خودرو در بازار به نظر عادلانه می آید
. البته این در حالی است که تفاوت قیمت های وارداتی این دو خودرو به ۴ میلیون تومان
می رسد اما افزایش قیمتی را که آزرا در بازار تجربه می کند این خودرو را نسبت به
جایگاه واقعی اش کمی تکان می دهد .قیمت اصلی آزرا ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و کیا
اپیروس ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است .

نظرسنجی
های اینترنتی ایران از برتری قاطع آزرا در مقابل اپیروس حکایت دارند ( ۷۱ به ۲۹
درصد ) اما در نظر سنجی های اروپایی به دلیل اضافه شدن تویوتا آوالون به رقابت ،
کار برای خودرو ها کمی سخت تر می شود اما باز هم آزرا با وجود قیمت و مشخصات فنی
مناسب نسبت به دو خودروی دیگر برتری دارد !







cariran.ir
©

بد نیست بخوانید:
  • Admin

    آبان ۲, ۱۳۸۸ ساعت ۲:۰۸ ق.ظ
    raha@سلام

    دوست عزیز مشکل شما با سایت نیست بلکه با مبدا تصاویر یعنی سایت پرشین گیگ مشکل دارید ، ما همچنان به دنبال فضایی مطمئن برای بارگزاری تصاویر هستیم که حداقل مشکل برای بازدیدکنندگانمان به وجود بیاید ، به دلیل نبودن امکانات و حمایتی نبودن وبسایت نیز هاست آن چنان وسیعی نداریم که بتوانیم تصاویر را روی آن ها آپلود کنیم
  • raha

    آبان ۳, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ
    سلام

    چندین وقته هر وقت به سایتتون سر میزنم عکس ها باز نمیشه

    حتما پیگیری کنید چون توی سایت شما عکس خیلی مهمه
  • ع.گلزار

    آبان ۴, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۹ ق.ظ
    جالب بود

    ولی اپیروس ارزنده تره

    راستی چرا جلوی اپیروس آرم KIA نداره؟
  • محسن

    آبان ۵, ۱۳۸۸ ساعت ۵:۴۶ ب.ظ
    به عقیده من ضعف شاخص ایپروس ظاهر اونه، شخصا به لحاظ ظاهری تو سدان های کیا فقط سراتو رو می پسندم.
  • محسن قدیریان

    آبان ۶, ۱۳۸۸ ساعت ۳:۴۳ ب.ظ
    سلام



    خیلی ممنون از مقاله ی قشنگتون

    به نظر من به عنوان کوچکترین عضو شما

    فکر کنم ازرا خیلی معقول تر از کیا باشد مخصوصا خطوط محنی تر بدنه اش نسبت به آزرا و در هنگام حرکت حس خزیدن را به انسان الغا می کنه کیا هم از طراحی قابل قبولی برخورداره ولی به این باید توجه بکنه که در چه رنجی خودرو تولید کرده و بتواند جسارت بیشتری در طراحیش بکار ببره.

    من فکر کنم در برخی موارد کیا برای رفع این سادگی از موارد نامعقولی مثل مه شکن های جلو و ستون های عقب استفاده کرده

    و ستون های عقب من را به یاد رنو سایمبل

    می اندازد و موارد زیاد دیگر به طور مثال آینه های جانبی آن که شبیه کیا ریو است و هماهنگی با ظاهر جعبه ای خودرو ندارد

    البته من هنوز این مقاله را نخوندم

    با تشکر
  • ساسان

    آبان ۶, ۱۳۸۸ ساعت ۸:۵۱ ب.ظ
    با توجه به مطالب و اطلاعات ارائه شده در مقاله میتوان به این نکته اشاره نمود که هر دو خودرو از امکانات خوبی برخوردار می باشند اگرچه اپیروس از امکانات بیشتری برخوردار است ولیکن به نظر شخصی من بدلیل طراحی ظاهری خودرو بخصوص در نمای جلو(که یک کپی ناقص از بنز میباشد)عملا در ایران گوی سبقت از آن آزرا خواهد بود زیرا طراحی آن بگونه ای است که سرنشین در آن احساس ابهت و راحتی و برتری نسبت بر سایر خودروها می نماید مانند ماکسیما.
  • amir

    آبان ۷, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ
    salam lotfan

    tucsonc va sportage ra ba ham moghayse konid lotfan zoooooooooooooooooood

    mamnon
  • هانی

    آبان ۷, ۱۳۸۸ ساعت ۶:۱۰ ب.ظ
    به نظر من اپیروس زییاتر هست.از جلو شبیه ماشین های بنتلی و بنز هستش و از پشت شبیه ماشین های آمریکایی همچون لینکلن هست.آزرا چهرش خسته کننده شده دیگه ،و داخلش نسبت به قیمتش از طراحی خیلی ساده (خالی) و نچندان جالبی برخوردار هست.
  • farzad0176

    آبان ۷, ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۶ ب.ظ
    خوب نیست اما محشر
  • niki

    آبان ۸, ۱۳۸۸ ساعت ۳:۲۳ ب.ظ
    به نظر من اپیروس جذابتره و از لحاظ نما تو ایران یه چیز نو هستش. ازلحاظ امکانات هم نسبت به ازرا سره .البته درباره مشخصات ازرا 2009 چیزی نمیدونم ممکنه بهتر از اپیروس باشه
  • فرنوش و کوروش

    آبان ۹, ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۹ ب.ظ
    به دلیل عرضه بروزتر اپیروس و داشتن46 آپشن بیش از برادر ناتنی اش آزرا ؛ البته در تیپ رویال گراند لوکس اپیروس ؛ اپیروس برنده قاطع این نبرد و مقایسه می باشد .
  • امیر

    آبان ۱۰, ۱۳۸۸ ساعت ۳:۱۹ ق.ظ
    من ازرا دارم از هر ماشینی بهتره و اپیروس جلوش لنگ می اندازه
  • sayeh

    آبان ۱۱, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۲۸ ق.ظ
    ba salaaaaaaaaam

    migam dar vagheh azera behtareh ya camry GLX ya SE

    mamnon misham age zoodtar javab bedid!!!!!
  • امین

    بهمن ۳۰, ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ
    درتمام دنیااپیروس به خاطرمشخصات فنی و تجهیزات بالاترقیمت بیشتری دارد نسبت بهازرا وخودروی مرغوب تری هست
    ولی درایران چون مردم بیشترازکیفیت ومشخصات فنی به مسائل ظاهری اهمیت میدهند برای همین ازرا قیمت بیشتری دارد ومردم ایران ازرا رابیشتر دوست دارند
  • javad

    اسفند ۶, ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱۴ ب.ظ
    اپیروس مرده ولی آزرا زنه _
  • سینا

    فروردین ۱۸, ۱۳۸۹ ساعت ۵:۴۴ ب.ظ
    ضمن احترام به نظر دوستان
    معمولا یک محول از یک کارخانه گل میکنه.
    باید گفت که خودروی آزرا محبوبیت بسیار زیادی در ایران و در کشورهایی که صادر میشه، دارد.تا حدی که به خودروی آزرا در دنیا لقب "بنز کره" را گذاشتن.
    مسلما اپیروس قابل مقایسه با این خودروی مجلل نیست.
    از لحاظ بورس بازار هم همینطور میباشد،اپیروس طرفداران بسیار اندکی دارد.
    در حالیکه طرفداران آزرا بسیار زیاد هستند.
  • ashkan

    فروردین ۲۲, ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۷ ب.ظ
    va azeraz ham kheili khaz shodesalam be nazare man opirus kheili ba obohate vali azarea in tor nist
  • امین

    فروردین ۲۶, ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۲ ق.ظ
    شمانمیتونید بگید کدوم بهتره
    چون این 2خودرو هیچ وقت با هم مقایسه نشدن
    ولی چیزی که مشخص هست اینکه اپیروس در زمینه تجهیزات رفاهی ولوکس بودن بسیاربسیار سر تر از ازرا است واین فاکتور در این کلاس از خودرو ها دارای بیشترین اهمیت است
  • farhad

    شهریور ۱۴, ۱۳۸۹ ساعت ۴:۴۶ ب.ظ
    همه ما می دانیم که آزرا متعلق به شرکت هیوندا است و شرکت هوندا یکی از بهترین تولید کنندگان خودرو است و همه از کیفیت کارهای او رازی بوده اند و اعتبار بالایی دارد . درست است که اپیروس خودرویی با کیفیت وتجهیزات بالایی دارد اما اول ایمنی مهم است اپیروس به دلیل وزن زیادی که دارد نیز مصرف بالایی دارد و با این کمبود بنزین اصلا خوب نیست.
  • asghar

    فروردین ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۱۴ ب.ظ
    من اوبیروس دارم قدرت وآسایش از ،زرا بیشتره
  • asghar

    فروردین ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۱۹ ب.ظ
    اوبیروس شتابش نسبت به بعضی ماشینها کمه چون سنگینه -من با ماکسیما کورس گذاشتم با لکسوز کورس گذاشتم با اوبتیما کورس گذاشتم -اوبیروس همه شونو برده

    تلفن تماس من برای جواب به سواللت شما عزیزان 09143922016
  • پوریا

    فروردین ۲۵, ۱۳۹۰ ساعت ۲:۳۲ ق.ظ
    سلام
    ادم وقتی تو جاده اپیروس یا ازرا از کنارش رد میشه به ابهت و لوکس بودن اوپیروس پی میبره
    بدنه تپل تر نسبت به ازرا
    لاستیکهای پهن تر
    چراغهای عقب بسیار زیبا ادم رو یاد لوکسهای امریکایی میندازه
    امکانات بیشتر
    ولی ضعف بزرگ هردو ماشین دیفرانسیل جلو میباشد که واقعا روی هندلینگ انها تاثیر منفی میگذارد
    ازرا هم واسه خودش سالاریه
  • bad

    دی ۱۷, ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ
    با سلام
    به نظر من مقایسه اپیروس با آزرا کلا اشتباه چون آزرا خیلی از لحاظ ظاهری و امکانات از اپیروس ضعیف تره.
    اسپورتیج 2011 از نظر ظاهری واقعا یک اتومبیل شیک و مثل ماشین های فضایی است.
    موفق باشید
  • hakim

    تیر ۲۷, ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۵ ب.ظ
    سلام دوستان مطلب خیلی خوب ولی اقاجواد اشتباه می کنی اوپیروس اسم جدیدشه واسم قبلیش کلاروس بوده و واقعا ماشین بدرد نخوردی بود وزو از رده خارجش کردن من خدم لوارم یدکی ماشین های خارجی دارم ازرا مثل شیر می مونه اول برو پشتش بشین بعد حرف بزن
  • 007

    تیر ۲۴, ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵۰ ب.ظ
    ازرا خیلی سرتره
ضروری
ضروری - نمایش داده نمیشود


ضروری

اشتراک از طریق پست الکترونیک
با ثبت آدرس پست الکترونیک خود در لیست مشترکین میتوانید آخرین به روزرسانی های پایگاه را از طریق صندوق الکترونیکی خود دریافت کنید.
اشتراک از طریق خوراک
خروجی rss پایگاه را میتوانید از طریق مرورگر خود و یا دیگر ابزارهای کار با خوراک (فید) دریافت کرده و از آخرین به روزرسانی مطالب مطلع شوید.
اجرا و پشتیبانی:
کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این پایگاه برای کادر نویسندگان و اعضای تیم طراحی و توسعه محفوظ میباشد. در صورت نقل مطلب از این پایگاه، لازم است پیوند به صفحه‌ی منبع ارجاع شود.