» بررسی خودرو هیوندای آوانته

۱ اسفند ۱۳۸۷ / محصولات هیوندای در ایران / ۹,۸۲۵ بیننده /







آوانته در میان ما ایرانیان خودرو خیلی نا شناخته ای نیست ما نسل اول این خودرو با نام الانترا می شناسیم و اوانته در واقع ‏نسل سوم همان الانترا می باشد که در بعضی از کشورها از جمله ایران با نام اوانته به فروش می رسد.‏


این نسل از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تولید شد و البته در سال ۲۰۰۴ دچار تغیرات مختصری در ظاهر و در درون خودرو شد تا توان خود ‏را در رقابت با رقبایی چون تویوتا کرولا و هوندا سیویک ارتقا دهد. در واقع هیوندای با ارایه یک خودرو کامل و با امکانات سعی در ‏بهبود دادن وجهه ی خودش در بازارهای جهانی داشت که میزان فروش بالای این نسل و مخصوصا مدل ۵ در آن نشان از موفقیت ‏آنها دارد.‏

نمای ظاهری

طراحان در این بخش بسیار محتاطانه عمل کرده اند در نتیجه ظاهر خودرو بسیار ساده است . چراغ ها از نوع دو پوششه هستند ‏که پوشش داخلی در دو نوع مشکی و خاکستری ارایه می شود که مدل خاکستری به دلیل نداشتن هماهنگی با جلو پنجره ‏مشکی خودرو از زیبایی خودرو می کاهد.رو شنایی چراغ های جلو به کمک دو مه شکن که در سپر جلو جاسازی شده تقویت ‏می شود .‏





‏ خطوط جلو پنجره به نرمی از جلو پنجره شروع شده و تا انتهای خودرو ادامه دارد که همین امر نمای جانبی را زیبا می کند .این ‏خطوط در انتها بر روی چراغ عقب خاتمه میابد. مجموعه چراغ های ترمز ، خطر و مه شکن در یک مجموعه و در دو گوشه انتهایی ‏بدنه و چراغ ترمز سوم در پشت شیشه عقب جا گرفته اند.‏

در کل نمای خودرو در ابتدا زیاد جذاب نیست ولی بعد از مدتی که به آن عادت کردید لذت بخش می شود و البته به این زودی ها ‏دلتان را نخواهد زد.‏



فضای داخلی


متاسفانه خودروسازان داخلی اهمیتی به تنوع بخشی به این بخش خودرو نمی دهند و شما فقط و فقط یک انتخاب دارید : ‏تودوزی خاکستری با داشبورد مشکی . البته کیفیت هر دو خوب است ولی جنس داشبورد از پلاستیک خشک است و در تماس ‏با اشیای نوک تیز از جمله کلید خودرو بسیار مستعد آسیب ، که این نکته در اطراف استارت خودرو بعد از چند ماه استفاده کاملا ‏بارز خواهد بود.‏

طراحی داشبورد نیز همچون نمای بیرونی بسیار محافظه کارانه است هرچند کاربر هیچ گونه مشکلی برای دسترسی به ‏کلیدهای خودرو ندارد اما عدم وجود کنترل سیستم صوتی برروی فرمان آزار دهنده است .سیستم صوتی همانند بسیاری از ‏خودروهای داخلی از منابع داخلی تهیه می شود که کفیت متوسطی دارد و با ۴ بلند گو همراهی می شود ، اگر در این مورد ‏خیلی آدم سختگیری نیستید پیشنهاد می کنم به آن دست نزنید چون مجبورید کل داشبورد را برای این منظور باز کنید.‏





‏ مثبت ترین نکته در طراحی داخلی این خودرو فراهم آوردن حداکثر کاربری در این فضا ی محدود است. برای مثال : داشبورد چند ‏منظوره در زیر فرمان، جا عینکی روی سقف ، محل قرار دادن فیش اتوبان ، ۲ جا لیوانی برای سر نشینان جلو و ۲ تا برای ‏مسافران عقب که در زیر صندلی عقب جا سازی شده است. زیر دستی وسط که خود به ۲ محفظه تقسیم می شود ، خروجی ‏برق ۱۲ ولت ، گیره نگه دارنده کیسه بار و … این امکانات در مرحله اول بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر می اید ولی بسیار ‏کاربردی هستند . البته چند ایراد هم وجود دارد مثلا جا لیوانی در راستای دنده قرار دارد و اگر بطری آب در آن قرار دهید برای ‏دستتان ایجاد مزاحمت می کند و یا اگر قد بلندی دارید امکان دارد در موقع پیاده شدن نا خواسته پایتان درب موتور را باز کند.‏





صندلی ها بسیار راحت هستند و می توانند راننده را در پیچ ها به خوبی حفظ کنند . برای راننده ۸ حالت تنظیم قایل شده اند که ‏شما را در هر تیپ قدی و وزنی راضی خواهد کرد . البته شما می توانید قوس کمر خود را هم پر کنید ولی تمام اهرم های این ‏خودرو همانند پژو ۴۰۵ پیچشی می باشد که می تواند ساعت مچیتان را ناکارکند.‏

صندلی های عقب جای پای مناسبی را برای 3 سرنشین عقب فراهم می کند که با وجود صندوق بار ۵۰۰ لیتری نگرانی برای جا ‏دادن بار آنها در طول سفر نخواهید داشت.‏

قابلیت های فنی و ایمنی‏


‏ خوب رسیدیم به هیجان انگیز ترین بخش این خودرو ، هرچند در کلیه بخش های قبل از طراحی محافظه کارانه و کج سلیقگی ‏تولید کننده دم زدیم ولی در این بخش انصافا همه سنگ تمام گذاشته اند . موتور انتخاب شده قوی ترین موتور موجود برای این ‏مدل بوده که البته بر روی مدل های نسل جدید آوانته نیز حفظ شده است که خود نشان دهنده سطح بالای طراحی این موتور ‏می باشد.‏

موتور ۲۰۰۰ آن با قدرت ۱۴۰ اسب تمامی رقبای بازار را با یک فشار پدال گاز به آیینه عقبتان می فرستد و رینگ های ترمز ۱۴ ‏اینچی که در جلو خنک شونده هستند و به سیستم ضد قفل ترمز برای هر ۴ چرخ مجهز اند خیال شما را برای کنترل آوانته راحت ‏می کند . ‏





البته فرمان خودرو در سرعت های بالا بیش از حد نرم است که باید این نکته را در هنگام رانندگی در نظر داشت. ارتفاع این خودرو ‏کم می باشد که شما را در مانورهای تند یاری می کند .‏

تمامی مدل ها به ۲ کیسه هوا در جلو و میله ایمنی در درب های خودرو مجهز هستند . کیسه ی هوای کمک راننده در این مدل ‏به یک سنسور وزن مجهز شده است و با وزن بالای 10 کیلوگرم فعال می شود ، تا اگر بر اثر بی احتیاطی والدین کودکان ‏خردسال در صندلی جلو قرار گرفتند باز شدن کیسه هوا باعث خفه شدن یا ضربه مغزی کودک نشود.‏





این خودرو در دو مدل ارایه میشود که تفاوت دو مدل تنها در نوع گیربکس اتوماتیک یا دستی آنها می باشد . مدل اتوماتیک از نوع ‏قدیمی این نوع گیربکس ها می باشد ، که هر چند رانندگی نرمی را برای سرنشینان فراهم می کند ولی در بعضی جاده های ‏کوهستانی باریک که راننده مجبور است به سرعت و در لحظه ای معین از دنده معکوس استفاده کند ، نیاز به کمی بلدی و ‏واردی دارد.‏

مصرف بنزین این موتور نا آرام در صورت استفاده از بنزین سوپر در سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر بر ساعت ۵٫۵ تا ۶ لیتر خواهد بود ( ‏این عدد با توجه به محاسبه کامپیوتر سفری خودرو می باشد ) . این عدد در سیکل درون شهری تا عدد ۱۰ نیز افزایش می یابد . ‏البته در صورتی که خواستید از بنزین معمولی استفاده کنید باید انتظار افزایش ۱٫۵ تا ۲ لیتری اعداد فوق را داشته باشید.‏

کلام آخر


در دو سال گذشته بازار خودرو بسیار پر تلاطم بوده است و این تلاطم در این بخش بازار نیز خود را نشان داده است . قیمت ‏آوانته هم از ۲۲ و ۲۵ میلیون تومان به ۲۵ و ۲۷ میلیون تومان افزایش یافت که به نسبت اکثر رقبا افزایش کمتری را شامل شده ‏است . ‏





زانتیا قدیمی ترین رقیب آوانته است که با وجود خوش نامی و سبقه خوب خودش در بازار به دلیل افزایش قیمت بی سابقه اش ‏گوی رقابت را باخته .در سوی دیگر تازه واردین بازار قرار دارند که البته رقبای اصلی را هم تشکیل می دهند .ایمپیان محصول ‏پروتون که با سر افکندگی بازار را ترک کرد و شرکت وارد کننده را مجبور به حراج باقی مانده محصولات وارد شده کرد. تویوتا کرولا ‏رقیب سرسخت آوانته در بازارهای جهانی در بازار داخلی اختلاف قیمت زیادی با این خودرو دارد در نتیجه مصرف کننده های ‏متفاوتی را به خود جلب می کند . مگان نیز هنوز به دلیل سیاست های نا معلوم سایپا و پارس خودرو نتوانسته جایگاه ثابتی را ‏در بازار داخلی بدست آورد. در این میان تنها مزدا ۳ است که از همه نظر توان رقابت با آوانته را دارد و وجود ۶ کیسه هوا و قدرت ‏موتوری در حد ۱۴۸ اسب با توجه به سبک تر بودنش ، آوانته را به گوشه رینگ برده است . با این حال به دلیل جا دارتر بودن و ‏خانوادگی تر بودن آوانته به نسبت مزدا ۳ و البته قیمت ارزان تر همچنان توان ادامه دادن به این رقابت را دارد.‏



بد نیست بخوانید:
  • فرشاد سجادیان

    مرداد ۲۳, ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۳ ق.ظ
    سلام. با عرض خسته نباشید خدمت شما.جسارتا فکر نمیکنید نوشتن در مورد این خودرو در این بازه زمانی ، تا حدود زیادی تاریخ گذشته هست؟ مطلب خیلی خوبه اما اونجور که به بنده گفته بودن نوشتن در مورد خودروهای جدید از اهداف کارایرانه نه هیوندای آونته که حدااقل در چندین ماهه گذشته 20 تا مطب مختلف در موردش در اکثر نشریات و سایتها درج شده
  • حامد گرمخورانی

    مرداد ۲۴, ۱۳۸۸ ساعت ۲:۵۹ ب.ظ
    سلام.من هم با نظر آقای سجادیان موافقم بهتره که در مورد خودروهای روز مطلب بنویسید.
  • محسن

    مرداد ۲۶, ۱۳۸۸ ساعت ۱:۳۴ ب.ظ
    از یه نظر بد نیست با ورود سورن ELX فکر می کنم این دو خودرو به لحاظ قیمتی و فنی تقریبا نزدیک به همن و رقیب هم به حساب بیان. از این نظر برا من که جالب بود نگاه دیگه ای به این خودرو داشته باشم.
  • Admin

    مرداد ۲۷, ۱۳۸۸ ساعت ۳:۳۰ ب.ظ
    لطفا نظراتی که ارسال می کنید در مورد مطلب باشند .. مطالب غیر مرتبط با مطلب را از طریق ارتباط با ما ارسال کنید .
  • علی سبکبار

    مرداد ۲۷, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۳ ب.ظ
    سلام



    خیلی خوب بود خود رو فوق العاده هست نسبت به قیمت آن.



    خدمت آقا محسن باید عرض کنم سورن امکان نداره با این خودرو رقابت کند

    همه می دانیم کارخانه های ایرانی هرچه به تجهیزات خود رو ها بیافزایند ولی در کیفیت و طول عمر آنها نا کام هستند .



    در ضمن فراموش نکیند که اتاق سورن همان مدل استخراج شده از اتاق 405 مدل سال 1988 است و سمند یک خودر و بی اصالت و بی شناسنامه است

    در حالی که اوانته محصول یکی از 10 کار خانه برتر دنیاست
  • حسن حسنی

    مرداد ۲۸, ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۸ ب.ظ
    با سلام و خسته نباشید

    مطلبتان واقعا عالی بود واقعا با سعی نوشتید تمام حرف ها شما رو در این خودرو تجربه کردم ولی در یک مورد

    فرمان آوانته الکترو هیدرولیک هست که به اندازه سرعت فرمان اتوماتیک سفت می شود توی سرعتهای بالا مشکل چندانی نداره
  • محمد متولیان

    مرداد ۲۹, ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ
    مطلب خوبی بود اما تاریخ گذشته!!!

    به نظر من سورن elx خودرو بهتری نسبت به آوانته است چون آوانته ظاهر زیبایی ندارد و قیمتش هم ار سورن elx بالاتر است.

    آوانته دیگر قدیمی شده حالا می خواهد برای هر خودروسازی باشد(یکی از 10 کارخانه برتر دنیا)
  • بهروز

    مرداد ۳۰, ۱۳۸۸ ساعت ۱:۲۶ ب.ظ
    از دقت و نکات موجود در مطالبتان ممنونم. من مدتی این خودرو را داشتم و بی غرض میگم واقعا اگر کسی یک بار باهاش رانندگی کنه نرمی و قدرت فوق العاده اش در شتابگیری رو نمیتونه فرامش کنه. در مورد قدیمی بودن مطلب مخالفم چون ماشینیه که تازه میشه گفت جند وقته که داره تعدادش زیاد میشه. به نظر دارندگان و علاقمندان سورن احترام میگذارم ولی ایران خودرو !!!!
  • بهروز

    مرداد ۳۱, ۱۳۸۸ ساعت ۶:۲۵ ب.ظ
    از دقت و نکات موجود در مطالبتان ممنونم. من مدتی این خودرو را داشتم و بی غرض میگم واقعا اگر کسی یک بار باهاش رانندگی کنه نرمی و قدرت فوق العاده اش در شتابگیری رو نمیتونه فرامش کنه. در مورد قدیمی بودن مطلب مخالفم چون ماشینیه که تازه میشه گفت جند وقته که داره تعدادش زیاد میشه. به نظر دارندگان و علاقمندان سورن احترام میگذارم ولی ایران خودرو !!!!
  • ساسان

    شهریور ۱, ۱۳۸۸ ساعت ۴:۵۰ ب.ظ
    آقا خیلی عالیه بعضی گفتن اینها تاریخ گذشته است ولی شاید آدمایی مثل منم باشن که تا حالا کمتر تو اینجور موضوعات بودن حالا میخوان اطلاعات کسب کنن
  • سامان

    شهریور ۳, ۱۳۸۸ ساعت ۷:۵۱ ق.ظ
    خیلی خوب بود ماشین خوبی اما قضیه تعویض سیستم صوتیش ادمو نگران می کنه.
  • تیرداد

    شهریور ۴, ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۴ ب.ظ
    @ حسنی

    حق با شماست ولی مثلا در مقایسه با 206 که سیستم مشابهی رو داره در سرعت های برابر فرمان آوانته خیلی نرمتره و تاثیر منفی روی مانور ماشین میزاره



    @سامان

    پیشنهاد من اینه که حتما به کاربلدش بسپارید وصل کردن سیستم رو این ماشین وقت گیر و پر دردسر به هر حال این جزو ضعف های طراحی هین ماشین برای مثال برای وصل باند کل تو دری ماشین باید بازشه
  • فرهاد وکیل زاده انارکی

    شهریور ۵, ۱۳۸۸ ساعت ۵:۰۱ ب.ظ
    سلام

    متاسفانه ملت ایران به عملکرد خود اعتقاد ندارند اگر سمند توسط هر کشور دیگری تولید میشد همه در مرحله اول ذوق میکردن وبرای انها در رده ماشینهای امریکایی بود هرچند ما عملکرد ناقص و نارضایتی عوامل مونتاز که برادران یا خودمان هستیم وبدون توجه به اینکه ما قرار کردیم با این حقوق ومزایا کار با کیفیت ارائه بدهیم را فراموش کردیم وعملکرد اشتباه بالا دست را با دل ندادن به کار راجبران میکنیم وغافل از اینکه غش در معامله حرام است ونان خانواده را با یک سهل انگاری حرام میکنیم وتبعات ان جامعه نسل جدید است واونتا نرم ترازسمند است ولی ایمنی تعادل امکانات سمند وقیمت ان برتری خودرو را میرساند
  • تیرداد - نویسنده مقاله

    شهریور ۷, ۱۳۸۸ ساعت ۳:۴۰ ق.ظ
    @ فرهاد وکیل زاده انارکی

    دوست عزیز سمند از نظر ابعاد و قدرت و امکانات به یک کلاس پایین تر از آوانته تعلق دارد و باید آن را با ورنا مقایسه کرد نه آوانته
  • فرزاد

    شهریور ۹, ۱۳۸۸ ساعت ۲:۵۷ ق.ظ
    سلام.



    من سمند ال ایکس سفارشی داشتم. بعد از 11 ماه سواری اونو فروختم و آوانته صفر خریدم. تا زمانی که پشت این ماشین نشینید و 3 ال 4 ساعت رانندگی نکنید متوجه برتری اون به تمامی خودروهای ایران خودرو نخواهید شد. قدرت+راحتی+هندلینگ بالا+ایمنی و........
  • بطیف

    بهمن ۲۲, ۱۳۸۸ ساعت ۶:۵۳ ب.ظ
    دای من خریده رنگ سفیدشو با حاش حال میکنه
  • معین

    مرداد ۱۶, ۱۳۸۹ ساعت ۲:۰۶ ب.ظ
    سلام و با احترام به نظر تمامی دوستان من حتما به همگی پیشنهاد می کنم که حداقل یک مرتبه رانندگی با آن راتجربه کنید تا تفاوت آن را با سایر ماشین های ایرانی به جز ماکسیما و مزدا 3 بفهمید. البته ماکسیما هم به خاطر تفاوت 15 میلیونی قیمت رد میشود وفقط می ماند مزدا3 که حتی تیپ 1 آن هم 7 میلیون از آوانه دنده ای گران تر است.
  • میلاد

    اسفند ۱۷, ۱۳۸۹ ساعت ۷:۰۱ ق.ظ
    اوانته بهترینه تو ایران با این قیمت های خودرو در ایران. میخرمش! چه رنگیش خوب در میاد بچه ها؟
  • علی

    فروردین ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵ ق.ظ
    سلام از اطلاعاتتون ممنون .واقعا به دردم خورد.
  • فرک

    فروردین ۲۸, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۴۰ ق.ظ
    سورن خودروی بسیار خوبیه که تنها ایرادش اینه که اسمش سمنده !
    اگه همین ماشین روخارجیها تولید میکردن دیگه بعضی از ما الکی ازش ایراد نمیگرفیم
    البته ایرانخودروو سایپا با مشترب مداری و خدمات افتضاحشون باعث بدبینی و نارضایتی مردم شدن و گر نه انصافا سورن ای ال ایکس خیلی بهتر از آوانته و ارزونتر هم هست
    راستی خود هیوندا هم امسال تصمیم داره آوانته رو تغییرات اساسی بده !
    آوانته 2011 بیشتر شبیه جنسیسه!
  • latif

    تیر ۱۹, ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۲ ب.ظ
    1- آوانتهMT با آوانته AT چه فرقی داره؟
    2- آوانته MT و آوانته AT چیست؟
  • بهی

    مهر ۲۷, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۵۵ ق.ظ
    من سورن دارم یه ماشین خیلی کند سنگین مثل لاکپشت بعد ۶ ماه فروختم الان اوانته دارم اصلا با سورن مقایسه نمیکنم
  • reza

    آبان ۲۵, ۱۳۹۰ ساعت ۲:۱۴ ب.ظ
    به نظرمن بهترین خودروکلاس2000توی کشوره!من2سال است که اوانته دارم درهنگام سبقت درمدل اتوماتیک بسیارخوب عمل میکنه
  • رضاجعفرزاده

    آذر ۵, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۵۳ ب.ظ
    من به نظردهندگان احترام میگزارم ولی اگر فقط10روز بااین ماشین رانندگی کنیدتفاوت اون روبادیگرخودروهای ایرانی میفهمید
  • مرتضی

    آذر ۷, ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۴ ق.ظ
    سلام
    من واقعا نمیدونم دوستان چیه سمند رو دارن با آوانته مقایسه میکنن که میگن بهتره!!!
    فکر نکنم هیچ ماشینی بد تر از سمند باشه
    متاسفانه به دلیل کیفیت ساخت پایین حده اقل ماهی یک بار شما را به دیدن تعمیرکار خواهد برد!!!
    من به شخصه فکر مینم آوانته از هر لحاظ 100 برابر بهتر از تمام خودرو های تولید داخل هست
  • میلاد

    آذر ۲۶, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۸ ب.ظ
    کسایی که سمند رو با آوانته نقایسه می کنن باید به سلامت عقلشون شک کرد فقط همین
  • mohsen610

    فروردین ۱۱, ۱۳۹۱ ساعت ۹:۱۹ ب.ظ
    با سلام وتشکر از تحلیل جالب سایت .دوستان سورن از لحاظ موتوری با این خودرو قابل مقایسه هست!!!!قدرت100با قدرت140 با هم قابل مقایسه نیست درثانی ظاهر بدی هم نداره اگه خیلی خوب نیست .تازه سورن ماشین خیلی تناسب داری تو جلو وعقب نیست این تو بررسی های تخصی سایتها کاملا بهش پرداخته شده است مهمترین قسمت ماشین موتورش هست که ازار دهنده هست وقتی دستور میدی عملش ضعیف باشه.متشکر
  • مجید

    اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۱ ساعت ۱:۳۱ ق.ظ
    باید به تمامی دوستانی (......) که این خودرو را با محصولات ایران خودرو مقایسه میکنند به لحاظ عقلی و درک و شعور بسیار بالا تبریک گفت ظاهرا این افراد نابغه به دنیاآمده اند .اما در خصوص این خودرو بایستس عرض کنم سواری این خودرو به لحاظ نرمی و تسلط و دید کافی قدرت هدایت خودرو در سبقتهای با سرعت بالا و هندلینگ در پیچها و سایر موارد بسیار بالاتر و بهتر از خودرو های مگان و مزدا 3 و هیوندایی آی 30 بوده و قابل قیاس نمیباشد شاید خودرو از لحاظ ظاهری در کیفیت عالی نباشد ولی در صورتیکه فقط یکبار سوار این خودرو شوید و برایتان لذت رانندگی و کیفیت و تسلط در رانندگی مهم باشد مطمئنا از این خودرو پیاده نخواهید شد
ضروری
ضروری - نمایش داده نمیشود


ضروری


متولد 63 ، فارغ التحصیل کارشناسی فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهران. تو بچگیم از هرچی متنفر بودم بزرگ که شدم عاشقش شدم ، یکیش ماشین بود. تو بچگی از آدمای عشق ماشین بدم میومد ولی حالا خودم یکیشونم. با خودم عهد کردم تو زندگی زیر عُلُم هیچ مسلکی سینه نزنم پس نه قراره طرف دار چشم بسته هیج برندی باشم نه از نقد کارام می ترسم. هرچی شما بیشتر نقد کنید من بیشتر احساس می کنم آدمای شبیه خودم زیادن و احساس تنهایی نمی کنم پس راحت باشید.

طرفدار کدام یک هستید ؟

نمایش نتایج

در حال بارگزاری ... در حال بارگزاری ...
اشتراک از طریق پست الکترونیک
با ثبت آدرس پست الکترونیک خود در لیست مشترکین میتوانید آخرین به روزرسانی های پایگاه را از طریق صندوق الکترونیکی خود دریافت کنید.
اشتراک از طریق خوراک
خروجی rss پایگاه را میتوانید از طریق مرورگر خود و یا دیگر ابزارهای کار با خوراک (فید) دریافت کرده و از آخرین به روزرسانی مطالب مطلع شوید.
اجرا و پشتیبانی:
کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این پایگاه برای کادر نویسندگان و اعضای تیم طراحی و توسعه محفوظ میباشد. در صورت نقل مطلب از این پایگاه، لازم است پیوند به صفحه‌ی منبع ارجاع شود.