» دنا و حسرت اوج

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ / محصولات ایران خودرو، مطالب ویژه، روی خط خودرو / 399 بیننده /

خودروی دیگری و باز هم با لقب ملی توسط ایران خودرو رو نمایی شد. البته زیاد خوشحال نباشید اینجا ایران است و سرزمین ناممکن ها، پس می شود خودرویی را رونمایی کرد و حتی برای پیش فروشش تاریخ مشخص کرد ولی هیچ گاه آن را به خط تولید نرساند. می توان خودروی فیس لیفت شده در یک کشور درحال توسعه که تا چند سال پیش به جز فوتبال و ورزش هیچ اسم و رسمی نداشت را با نام خودرویی رده بالاتر و مدرن تر اروپایی تولید کرد و صد البته گران تر فروخت. می توان در کنار تبلیغ یک خودرو لقب سال را گذاشت و بر سر ملت منت موتور پیکان را گماشت. می توان معادل فرانسوی نگارگری، شاهکار هنر های تجسمی این مرز و بوم که الهام بخش نوابغی چون رامبراند بوده را بر خودرویی کریه گذاشت، آن هم با غلط املایی.

و می توان خودرویی را که هنوز مراحل مدل سازیش تمام نشده بدون داشتن طراحی داخلی رو نمایی کرد.

می توان اطلاعات خودرو را با فایل Word  بدون هیچ کار گرافیکی بر روی اینترنت قرار داد.

می توان این قدر بی دقت بود که این فایل ها را حتی به صورت Read Only  در نیاورد.

می توان در لیست تجهیزات "لوکس" " پیشرفته ترین، مدرن ترین و لوکس ترین" خودروی شرکت امکاناتی چون: سامانه ورود بدون كليد، آينه هاي جانبي برقي، راديوپخش CD/MP3، زيرآرنجي جلو و عقب، سامانه ضد سرقت (immobilizer) و چراغ هاي مه شكن جلو و عقب به همراه چراغ هاي ايمني درها را قرار داده و بر سر  ملت شریف منتی دیگر نهاد.

می توان در حالی که رقبای خارجی با وجود تعرفه سرسام آور به صورت کلی بازار خودروهای لوکس کشور را در اختیار گرفته اند و هر سال فیس لیفت های جدید محصولاتشان به کشور وارد می شود، رییس شرکت در جمع خبر نگاران دلیل تغییر اسم یک فیس لیفت را بی فرهنگی مردم بداند و البته این توهین به کسی بر هم نخورد.

من منکر قدم رو به جلوی این شرکت در رونمایی دنا نیستم، حتی اعتقاد دارم پسرفت نیز از در جا زدنی که این شرکت در سال پیش بدان دچار شد بهتر است. اما کمپین تبلیغاتی این خودرو بر چه اساسی بوده است؟ نام گذاری آن؟ بین استواری ، ابهت و پایداری کوه و مشخصه های یک خودروی لوکس چه تناسبی بر قرار است؟ بین این کمپین و کمپین سمند در سال 76 با اختلاف 14 سال چقدر تفاوت وجود دارد؟ بین این رو نمایی به عنوان لوکس ترین خودروی ایران خودرو و سمند کار چه؟ اصلا دپارتمان بازاریابی و تبلیغات ایران خودرو می دانند کمپین یعنی چه؟

این همه سود و کلا 10- 12 تا عکس؟ آن هم فقط یک رنگ؟ پس پالت رنگشان کجاست؟ آیا آقایان نمی دانند نقره ای رنگی محافظه کار و اکونومی به حساب می آید و این در تضاد با روح حاکم بر این طرح است؟ همین کارها را می کنید که عکاس محترم نه زحمت خارج کردن خودرو را از آتلیه میدهد و نه حتی یک ذره خلاقیت برای پرزانته محصول. به این ضعف، کاتالوگ تک برگی خودرو را اضافه کنید که گرافیست محترم فقط زحمت Drag  کردن چند تا لایه را به خود داده اند.

چرا طراحی جلو و عقب این خودرو این قدر نا همگون است؟ آیا نمی شد در این کلاژ طراحی که هر گوشه اش عاریه از یک طرح است، طرحی بهتر را برای عقب خودرو پیدا می کردند؟ حقه عوض کردن یک چراغ و تحمیل چند میلیون ناقابل بر مصرف کننده تکراری نشده است؟ در حالی که هنوز مراحل تولید طراحی داخلی خودرو تمام نشده و در خوش بینانه ترین حالت در مرحله پروتوتایپ است، چه اصراری برای رو نمایی از این خودرو در این روز خاص وجود داشته است؟

رییس تیم طراحی کیست؟ در برهه ای که فارق التحصیلان و حتی دانشجویان طراحی صنعتی کشور هر ساله در مسابقات طراحی معتبر جهانی مانند Red Dot  و IF کسب افتخار می کنند و در مسابقات جهانی طراحی خودرو خوش می درخشند، چرا هیچ کدامشان در این تیم های طراحی شرکت ندارند؟ چرا شرکت از همکاری با این افراد واهمه دارد یا به عبارت بهتر این افراد همکاری با این دو شرکت را کثر شان و اتلاف وقت می دانند؟ آیا دلیل این مطلب نقاش پنداشتن طراحان صنعتی نیست؟ ایا بی ارزش بودن جایگاه این افراد در مقیاس با مدیران و مهندسان شرکت نیست؟ آیا دلیلش پیرو بودن و گوش به فرمان بودن تیم طراحی از مدیران و عدم استقلال و قدرت دپارتمان طراحی در ایستادگی و حفظ وحدت اولیه طرح نیست؟ چرا شرکت از ارایه اسکچ های اولیه بدنه خودرو اباء دارد؟ مگر اسکچ های داخلی خودرو منتشر نشده ؟ ایا دلیل این امر تفاوت فاحش محصول نهایی با طراحی اولیه نیست؟ آیا دلیل این امر، کتمان این واقعیت نیست که بسیاری از ضعف هایی که به طراحی این خودرو بر میگردد از تلفیق نا میمون طراحی مکعبی دهه 90 اتاق و ارتفاع زیاد سقف مدل اولیه سمند با طراحی یک خوروی دهه اول قرن 21 است؟ آیا دلیل ایجاد حجمی SUV  مانند در جلوی خودرو وجود یک کاپوت صاف و بدون زاویه که مولود این عدم تناسبات می باشد نیست؟ آیا پر سود ده ترین کارخانه کشور این قدر ذلیل است که بعد از 10 سال توان تغییر قالب های بدنه خودروی خود راندارد؟ تا کی قرار است خودرو های ایران خودرو ضعف های پلت فرم 405 را با خود یدک بکشند؟

باور کنید که فرق ما با خودرو سازان جهانی همین چرا هاست که البته بسیاری از آنها بسیار کوچک هستند. تا زمانی که بازار داخلی بدون رقابت باشد، نه این مدیران و نه هیچ مدیر دیگری ریسک تغییرات بنیادی و انجام یک کار پر هزینه را به خود نمی دهد. تا زمانی که دایناسورهایی مانند 405 با حاشیه سود بالا در این بازار بدون رقابت فروش می روند هیچ مدیری به خود زحمت رویارویی با سهامداران و صرف هزینه های هنگفت R&D  را نمی دهد، و به طریق اولا این عدم هزینه و ریسک باعث عقب ماندگی بیشتر خودروساز و الزام به مخفی شدن در پشت دیوار تعرفه می شود .

به قولی : ترسوها به بهشت نمی روند.

بد نیست بخوانید:
  • Yashar

    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۰ ساعت ۵:۴۳ ب.ظ
    با سلام
    مطالب جالب و كوبنده اي بود ولي باز هم يك طرفه به قاضي رفتنه!
    تا زمانيكه كشو دچار تحريمه بهتر از اين نميشه!
    تكنولوژي ساخت خودرو دست چهار پنج تا مملكته وبقيه همه مونتاژ كارند!!
    تا زمانيكه هيچكدام از اين كشورها با خودروسازان داخل همكاري نكنند ماشين بروز ومدرن ساختن شبيه يك رويا مي مونه! حتي اون كشورها حاظر نيستند به كشور ما ماشين بفروشند چه برسه به اينكه تكنولوژي روز بهمون بدند!!
    با درنظر گرفتن همه اينها همين ماشينها هم غنيمته!!!
    اي كاش روزي برسه كه همه ما ماشينهاي توليد داخل قابل رقابت با خودروهاي اروپاي و امريكايي سوار بشيم!!!
  • امیرحسین

    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۰ ساعت ۷:۰۱ ب.ظ
    ممنونم خیلی خوب بود کاش ما هم مثل هند ،بریل ، مصر و در گذشته نه چندان دور مثل کره ، مالزی ؛ چین ابتدا کارخانه های تولید برندهای روز دنیا را در کشور با مشارکت ایشان پایه ریزی می کردیم تا هم جلوی واردات گرفته میشد هم کار آفرینی بود هم صادرات صورت می پدیرفت تا در آینده نزدیک یواش یواش یا این رود جهانی هم جهت می شدیم
  • بهزاد

    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۰۹ ب.ظ
    احسنت به این مقاله ی بسیار زیبا ، حرفه ای و جسورانه .
    آفرین ...

    -----
    دایی من فارغ التحصیل طراحی صنعتی از دانشگاه هنر و از اعضای انجمن گرافیک ایرانه .
    الان فروشگاه کوچیکی داره (اجاره ای) و در حال فروشندگی لباس هست ...

    نتیجه ش می شه دنا و ...
  • mohsen

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۰ ق.ظ
    به عقیده من که مقاله کاملا احساسی و غیر حرفه ای بود. اتفاقا من چند خط مقاله رو که خوندم متوجه شدم که مقاله نوشته جناب برخورداری نیست ، وقتی نگاه به نویسنده کردم متوجه شدم درست حدس زدم و البته پس از خوندن چند خط به این نتیجه رسیدم که دیگه علاقه ای به ادامه خوندن این مطلب ندارم.

    قصد دفاع از ایران خودرو یا سایپا یا هیچ جای دیگر رو ندارم .

    باید به نویسنده عرض کنم اگه که شما از برزیل فقط فوتبالش رو میشناسید دلیل بر این نیست که این کشور دیگه هیچی نداره بلکه به جهل شما نسبت به موضوع اشاره داره . تا اینجاش مشکل نیست اما وقتی که میاید با این اعتماد به نفس اینطور مطلب می نویسید دچار اشکال میشه.

    وقتی شما تیبا رو با این لحن خودرویی کریه نام می برید به نظر من کاملا غیر حرفه ایست.
    من تیبا رو اخیرا در خیابان ها از نزدیک دیدم با تمام ایراداتی که به طراحی این خودرو وارده و به وقتش به تفصیل راجع بهش بحث شد ولی وقتی مقایسه می کنم مثلا با همین 207 که شما نام بردید ازش که که محصول پژو هست ( حالا در هر کجای دنیا ) و یا خوردوهای زشتی مثل همین ریو ، ورنا ( می دونم الان نسل جدیدشون اومدن ) و امثالهم شخصا تیبا رو بهتر می دونم به لحاظ ظاهر.

    و یا حتی خودرو های چینی که در عین الگوبرداری از طرحهای دیگه باز هم کارهای جالبی از آب در نمیان ، مثلا مقایسه کنید لیفان 620 رو با همین دنا ، من که دنا رو به وضوح می پسندم. در حالی که پتانسیل های صنعت خودروسازی چین بارها و بارها بیش از ماست.

    دنا رو شاید نشه گفت یک خودروی کاملا جدید ولی نمیشه هم گفت که این خودرو صرفا یک فیس لیفت هست.

    در مجموع که به نظرم حرکت طراحی خودرو در ایران خودرو در رانا و دنا نسبتا مناسب بوده.
  • تیرداد - نویسنده مقاله

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۶:۰۵ ق.ظ
    @یاشار
    بخلاف گفته شما تا زمانی که پول هست تحریم بدون معنا می باشد. خط تولید و مخصوصا رنگ سایپا و ایران خودرو هر دو از بهترین ها و به روز ترین های جهان است ، خودرو سازان خارجی هم با توجه به بحران اقتصادی برای وارد شدن به این بازار مطمئن باشید سر و دست خواهند شکاند. مگر تویوتا با وجود تهدید امریکا صادرات خودرو و قطعه را متوقف کرده است؟ یا خودروسازان کره ای؟
    بی دقتی و بی مبالاتی تیم تبلیغات و رونمایی هم به خاطر تحریم است؟ عدم هماهنگی طرح چطور؟ پیشنهاد می کنم یکبار دیگه مقاله را بخوانید و ببینید چند تا از ایرادات مربوط به تحریم است و چند تا به بی لیاقتی مسئولین
  • امیررضا

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۱۱ ق.ظ
    آقای یاشار این قدر تحریم تحریم نکن به خدا ما از تحریم ضربه نخوردیم . همین انرژی هسته ای چطوری دانشمندا و جوونا دارن میبرنش جلو با این همه سنگ اندازی های جهانی . چرا خودتو گول میزنی دادش من من قبلا هم گفتم تعرفه واردات خودرو تحریمی است که ما واسه خودمون گذاشتیم و این ضربه اصلی رو به ما زده .
    صنعت خودرو شده نون دونی واسه یک عده آقا زاده یادته قبل از عید سال 89 تو بودجه 89 تعرفه واردات رو کردن 70 .
    بعدش چی شد ؟
    در عرض کم تر از یک هفته آن چنان به خودشون افتادن که تو ایام تعطیل واسه رهبر نمایشگاه بر پا کردن و هزار تا عوام فریبی دیگر تا 3 فروردین هم تعرفه رو برگردوندند به حالت قبلی .
    شما یا خودت منفعتی داری یا واقعا نمیدونی چه خبره چون خیلی محافظه کارانه حرف میزنی . حیف که نمیشه اینجا هر چیزی رو گفت.
    آقای برخورداری عالی بود . دست مریزاد جوون .
  • سعید امامی

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۳ ب.ظ
    باباجون من ؛ برای اینها ایرانخودرو و خودرو سازی و... همه در فیش حقوقی آخرماه خاتمه پیدا می کنه . می خوان آخر ماه حقوقشون رو بگیرن مثل یک کارمند بانک و...

    گیر الکی به طراح و ... ندید مشکلات فقط سیاسی هستش وگرنه الان سالها بود 405 رفته بود به همان زباله دان تاریخ !
  • احمد جامی

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۲:۱۵ ب.ظ
    این ماشین با موتور توربو عرضه نخواهد شد زیرا هم اکنون سمند ef7 با گیبرکسش مشکل دارد چه برسد یه مشینی با 50 اسب یشتر و گشتاور زیاد.

    اگر منظقی نگاه کنیم این موتور باید با گیرکس جدید بیاید که ساختش باز یکی دو سالی طول می کشد ، پس منتظر توربو نباشید (مگر با گیربکس یک مشاین دیگر)
  • امیرحسین برخورداری

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۲:۴۸ ب.ظ
    مطلب نوشته دوست عزیزم تیرداد کیامنش هست دوست عزیز .. خواهش می کنم
  • امیررضا

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۸:۲۰ ب.ظ
    بله درسته . حواسم نبود فکر کردم کار شماست آقای برخورداری به هر حال حاال کردم . مرسی
  • صادق

    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۰ ساعت ۸:۴۴ ب.ظ
    فقط میتونم بگم عالی بود / ای کاش مدیران خودرو سازی ایران برای یک بار هم به این چراها جواب میدادند / دست مریزاد
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۶ ق.ظ
    @ محسن
    دوست عزیز این که من با داشتن ارشد طراحی صنعتی در مورد خودرو یک غیر حرفه ای به حساب میام نظر شماست اما میشه به من بگید چند تا محصول و یا برند برزیلی هست که همین الان دارید مصرف می کنید با وجود روابط حسنه دو طرفه؟
    در مورد پژو به صورت کلی روند طراحی دپارتمان پژو و رنو برخلاف سیتروئن به گونه ای است که با زائقه ما ایرانی ها زیاد خوش نیست و این به معنای زشت بودن خودرو نیست وگرنه در بازار اروپا به این چنین موفقیت هایی دست نمی یافتند
    بزارید رک حرف بزنم ایمان مقصودی برنده مسابقه کانسپت فراری شده و همین طور خودروی هاوایی، کیوان نادری برنده مسابقه کیا و برنز مسابقات انجمن خودروی کیا هستند چرا همه ی این عزیزان و بسیاری از طراحان موفق دیگه ارتباطشون را به خودروسازان قطع کردن؟ چرا اساتیدی مثل سرکیسیان که در روور دوره دیده و در تیم طراحی داخلی رنج روور مشارکت داشته دانشجویان اش را از همکاری با این شرکت ها بر حزر می دارد؟ وقتی کارهای بخش آماتوری مسابقه کیا از طراحی تیبا بهتره چرا باید از این طرح و کلا طراحان این شرکت ها دفاع کرد؟ چرا طراحان این دو شرکت از شرکت در مسابقات طراحی اباء دارند؟ نکنه از چیزی می ترسند ؟ اینها که خودشان را در حد نه کره بلکه آلمان هم می دانند.
    بسیاری از اصول اولیه طراحی در تیبا به عمد نا دیده گرفته شده. می گویید چرا؟ چند وقت دیگه با مدل های جدید تر و قیمت بیشتر جواب چرایتان را خواهید گرفت.
    ریو و ورنا در زمان خودشون خودروهای زشتی نبودند و اگر تیبا 20 سال پیش ارایه می شد کسی انتقادی نمی کرد و به طریق اولی اگر هیوندای و کیا این دو خودرو را الان طراحی می کردند همین انتقاد وارد بود مگر صفحات مجلات تخصصی پر از انتقاد از بی ام و X3 ,x5و یا پورشه پانا مرا و کاین نیست؟؟ چه چیز سایپا و ایران خودرو از این آقایان بیشتر است که حق دارند یک خودوری " کریه " را تولید کنند و از انتقاد به دور باشند.
    به به فرمودید خودروی چینی یادم رفت بگویم بی لیاقتی چه کسی کار را به جایی رسانده که مصرف کننده ایرانی به آشغال های چینی راضی بشه؟ تازه جالب اینجاست که آقایان برای سود بیشتر به بی کیفیت ترین و آشغال ترین جنس های چینی رو می اندارند اگر این مطلب را مبنی بر جهل من می دانید فقط یک سر به سایت زیر بزنید تا ببینید که چند دهه از خودرو سازی چین هم عقب هستیم و چینی ها خودروهای همزاد تیبا یشان را برای ما می فرستند و گرنه برای مردم خودشان خودروهای بروز تری دارند . مگر در یک بازار آزاد انتظار داشتید بتوانند چیزی مثل تیبا را بفروشند؟
    http://www.gwm.com.cn/en/wallpaper_0.html
  • امیرحسین برخورداری

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۲۰ ق.ظ
    محسن جان نویسندگان کارایران مطمئنا در حوزه دانششون مطلب می نویسند ، فکر نمی کنم نسبت دادن جهل یا اعتماد به نفس به همکارانم کار درستی نباشه . تیرداد کیامنش یکی از کسانی هست که با صنعت خودرو داخل کاملا در ارتباطه و اطلاعات واقعا خوب و به روزی هم داره ... انتقاد های ایشون رو اگه من قبول نداشتم مطمئن باشید مطلب منتشر نمی شد . واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم ... تحریم هستیم اما ثروت بسیاری در اختیار صنعت خودرو قرار داده ایم و مسئولان این صنعت از استعداد های ایرانی به هیچ وجه استفاده نمی کنند و در نتیجه محصولی غیر حرفه ای و فقط با جنبه اقتصادی روانه بازار می کنند . شما در مقایسه دنا و لیفان 620 بهتره قیمت واقعی لیفان 620 رو با قیمت مدل مشابه دنا مقایسه کنی و ببینی اگه همونقدر خرج 620 بشه به کیفیت به قول شما بالای دنا می رسه یا نه ! ضمنا در طراحی دنا و رانا از دو مدیر طراحی متفاوت استفاده شده که در کل اصول طراحی رانا هم زیر پا گذاشته شده و در دنا مشاهده نمی شه . ایران خودرو و سایپا هیچ کدوم از اصول حرفه ای رو در خودروسازی رعایت نمی کنند من جمله : طول عمر طراحی یک خودرو و زمان بندی استاندارد برای عرضه فیس لیفت ، ارائه زبانی واحد برای محصولات بومی و تولیدی ، تلاش جهت طراحی خودرو در کلاس های مختلف برای آمادگی در رقابت پس از پلکانی شدن تعرفه واردات ، عدم تیپ بندی مناسب محصولات و تلاش برای گران کردن قیمت محصولاتی که تقاضای زیادی در بازار دارند ، طراحی و رونمایی محصولات مختلف به اقتضای حال مدیران وقت ، وزیر صنایع وقت و دولت وقت نه مردم و ...
  • mohsen

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۳ ب.ظ
    والا جناب برخورداری و جناب کیامنش من در مورد علم و مدرک و توانایی جناب کیامنش صحبت نکردم، فکر می کنم در کامنت کاملا مشخص باشه که من راجع به بخشی از صحبت های ایشون که به کشور برزیل اشاره داشتند صحبت کردم .

    این جمله :
    "چند سال پیش به جز فوتبال و ورزش هیچ اسم و رسمی نداشت".

    از نظر من این یعنی اینکه جناب کیامنش اطلاع درستی از توانایی های اقتصادی و فن آوری کشور برزیل ندارند.و این عدم اطلاع خودشون رو عدم توانمندی کشور برزیل می دونن.

    من در کامنت قبلیم بحث جهل و اعتماد به نفس رو مربوط به همین بخش دونستم.

    در مورد لیفان 620 من فقط بحث طراحی ظاهری کردم و بس. من وقتی لیفان 620 رو می بینم یاد ب ام و میفتم و به نظرم میاد که در این خودرو سعی شده از ب ام و الگوبرداری بشه ، با این حال با نظر من طرح لیفان چندان جالب توجه نیست.

    اتفاقا من هم معتقدم خودروسازی چین خیلی از ما جلوتر هست برای همین طراحی این دو خودرو رو با هم مقایسه کردم.


    والا فکر می کنم در کامنت من مشخص باشه که من راجع به چه چیزی صجبت کردم. من نه دفاع کردم از عدم بکارگیری طراحان موفق داخلی و نه گفتم صنعت خودروی کشور صنعتی با برنامه و کاملا موفقیه.

    در مورد ورنا و ریو و یا آوانته بنده که به شخصه از روز اولی که اینها رو تو خیابون دیدم به نظرم زشت اومدن. حتی ریوی مدل روز رو هم به نظرم چندان شکیل زیبا نیست به شخصه رانا رو بیشتر می پسندم.

    تیبا رو هم سعی کردم از چند نفر (اهل خودرو و طراحی خودرو و ...نیستند) آدم معمولی بپرسم که نظرشون چیه ، اغلب می گفتند خوشگله بعضی ها هم نظرات برعکسی داشتند یکی می گفت عقبش خوشگله جلوش خوب نیست یکی دیگه به عکس می گفت عقبش خوب نیست جلوش خوبه.ولی هیچ کسی نظرش این نبود که این خودرو کریهه.

    و البته تیبا هم هر چند الان داره ارائه میشه ولی طراحیش مل شاید حدود یک دهه ( کمتر بیشتر ) پیشه( می دونم این خودش ایراده).

    به شخصه نظرم اینه که طراحی رانا و تیبا حداقل در مقایسه با کارهایی که پیش از این در صنعت خودرو کشور داشتیم و یا حتی مثلا در مقایسه با فیس لیفتی چون 207 یا برخی محصولات چینی که خودتون معتقدید خودروسازیشون از ما خیلی جلوتره، حرکت مثبتیه.
  • احسان

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ
    رقابت، موضوعي است كه باعث پيشرفت بشر شده و درك اين موضوع مسلم كار سختي نيست اما باور آن براي جامعه ما به يك آرزوي دست نيافتني تبديل شده است.
    ما هنوز رشد و تعالي خودمان را در گرو كار شرافتمندانه ، ليس للانسان الا ما سعي ، مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد ، نمي دانيم يا مي دانيم اما آن كار ديگر مي كنيم.
    هر گاه به اين اصول بازگشتيم مي شود گفت در ابتداي راه خواهيم بود اما با اين كژ راهه انحرافي از كجا سر در خواهيم آورد ، نمي دانم . فقط اين را مي فهمم كه سرانجام هر راه دوپينگي ختم به خير نخواهد شد.
  • علی

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۵:۱۰ ب.ظ
    رهبری در بازدید اخیرشان ازایران خودرو خواستار جهش در صنعت خودرو شدند اگر واقعا از خودرو سر در میاورید درباره این موضوع وراهکارهای پیشنهادی مقاله بدهید نه اینکه توضیح واضحات وگرنه ایران خودرو میخواست موتور توربوش یه اتاق جدید داشتهباشه ومنطقی هم هست حالا سمند یادنا مهم نفس سرعت کارطراحی است واینکه زمان انجام ان کوتاه شده ونزدیک به استاندارد طراحی فیس لیفت که این دستاورد اصلی است
  • امیرحسین برخورداری

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۵:۲۳ ب.ظ
    دوست عزیز نمی دونم مطالعتون در زمینه اخبار خودرو در چه حدی هست اما این اولین اتاقی نیست که ایران خودرو می خواد از موتور توربو روش استفاده کنه و سورن ELX هم در برنامه بود . سمند یا دنا کاملا متفاوت هستند و سرعت کار طراحی هم خیلی زمان برده و به هیچ وجه با استاندارد های جهانی تطبیق نداره . دوست عزیز ما چه پیشنهادی بدیم بهتر از این که از استعداد های طراحی ایرانی که در جهان به خودروسازان دیگر می پیوندند استفاده کنید ؟ ما پیشنهاد نمی دهیم ؟ فقط انتقاد می کنیم ؟ فکر می کنم این توصیه قدیمی شده ... مسئولان باید بعد از 30 سال چشم هایشان را به روی واقعیت ها باز کنند تا کمی وقت استراحت هم به ما برسد . منصف باشید لطفا .
    حرکت ایران خودرو در طراحی پیشرانه ملی مثبت بود که در نتیجه ما نیز تقدیر و تحسین کردیم اما مطمئن باشید اگر حرکتی به ضرر ملت ایران و مشتری ایرانی باشد آن را بر نمی تابیم . در ضمن بهتر است خودروسازان پیشنهادات و خواسته های مردم را اجرا کنند ، نه خواسته های کلی و نا مفهومی که از آن ها می خواهد طی چند سال آینده به تولید جنرال موتورز یا تویوتا برسند .
  • @R

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۸:۰۷ ب.ظ
    بنزین قیمت جهانی جهانی ، جریمه ها هم که نرخش جهانی شد ، قیمت ماشین هم باید جهانی بشه . هیچ بهانه ای وجود نداره نمیدونم مردم چرا جرات اعتراض ندارند .
  • صادق

    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۵ ب.ظ
    اقای کیامنش من ازتون در خواستی داشتم / اگه امکان داره خودتون یک طراحی جدید از خودرو دنا ارائه بدید و اشکالاتی که در طراحی حال حاضر دنا وجود داره رو بر طرف کنید و برای دوست داران این سایت نمایش بدید / انشا الله روزی هم برسه که مدیران خودرو سازی ایران این انتقاد های سازنده رو با جان ودل قبول کنن /
  • احمد زیدآبادی

    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۱۵ ق.ظ
    آقای برخوردای ؛ کسی که یک بار تنش به تنۀ ایران خودرو و سایپا خورده باشه نمی یاد از کلاه برداری های این دو شرکت تمجید کنه . من به روند کامنت گذاری ها مشکوکم ولی آزادی بیان حکم می کنه به کامنتها احترام بگذاریم.
    حرکت ایران خودرو در صورتی مثبت هستش که به من مشتری اجازه بده لااقل با یک تعرفه 50 درصدی بین خودروی وارداتی و داخل انتخاب کنم.
    صنعت خودروی کشور دقیقا داره دوپینگ می کنه و مطمئناً یک روز سنکوپ می کنه . الان چندساله دیوار آهنی واردات خودرو داریم؟ چقدر تونستیم با دنیا پیش بریم ، پیشروی با دنیا بخوره توی سر دشمن (!) چقدر تونستیم این محصولات تکراری رو بدون مشکل به بازار بدیم؟ شده مثل یک شاگرد تنبل که یک دیکته رو 100 بار بهش بگی و اون هر بار غلط املایی داشته باشه. بحث تحریم رو هم پیش نکشید که همش بهانه است. برای آدم سفسطه گر یک دلیل پیدا میشه ، جهان سوم یعنی این که انگشت اتهام به سمت دیگران باشه نه خودت
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۱۷ ق.ظ
    @ علی
    بسیاری از نکات ذکر شده در مقاله اصلا نیاری به انتقاد برای تصحیح آن ها نداشت اگر افراد بر اساس لیاقت و استعداد برای پست های این مجموعه انتخاب می شدن. آیا read only کردن یک فایل نیاز به نشان دادن راهکار دارد؟ یا داشتن یک کمپین تبلیغاتی مناسب؟ مگر در کشور گرافیست، عکاس و شرکت های تبلیعاتی موفق کم هستند که این رو نمایی ها و تبلیغات توسط هر دو شرکت این قدر فرومایه و ضغیف برگزار می شوند؟ آیا اینها نیاز به نشان دادن راهکار دارد ؟
    اگر منظور شما سیاست های کلی است بازهم اگر به پاراگراف آخر مقاله مراجعه کنید راهکار مورد نظر من و بسیاری از فعالان این عرصه مشخص است زمانی که تویوتا کمری با آن امکانات و تجهیرات و کیفیت و .... در گمرک کیش ( یعنی دقیقا هزینه تمام شده اش بعد از طی مصافت از ژاپن یا استرالیا ) فقط 22 میلیون تومان است و با تعرفه در حدود 50 میلیون تومان در کشور به فروش می رسد چرا باید مسئولین ایران خودرو خود را به زحمت بیاندازند؟ حرص سود بیشتر کار را به جایی رسانده که خودروسازی ایران هیچ مزیتی بله " هیچ مریتی" در مقابل رقبای خارجی اش نداشته باشد اگر چین و هند خودروهایی بی کیفیت و زشت تولید می کنند ، حداقل آن ها ارزان هستند که ما آن را هم نداریم چون دنا را گران تر از کمری می توانیم بفروشیم. آیا این نکاتی است که در این سایت و لابلای دیگر مجلات تخصصی و نیمه تخصصی کم بدان اشاره شده؟
    بله اشاره شده ولی مسئولین نمی خواهند بخوانند. مشکل ما همین " توضیح واضحات است"
  • Yashar

    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۹ ق.ظ
    باسلام
    يه مثال كلي ميزنم...من مدتي براي كارآموزي رفته بودم شركت چرخشگر كه نمايندگي شركت ZFآلمان تو ايران بود! اونجا حداكثر 20 نفر كار مي كردند 200 نفر مگس مي پروندند يك نفر هم از آلمان جهت حسابرسي و رسيدگي به سهام شركت فرستاده بودند! همه گيربكس هايي كه توليد مي كردند مشكل داشت و گيرپاچ ميكرد وقتي هم از اون نماينده كمك مي خواستند ميگفت اين چيزها ديگه به ما مربوط نميشه! اونا هم همينجوري مي فرستادند واسه ايرانخودرو و زامياد!!! اين مطلب رو واسه اون كساييكه گفتم كه ميگن تحريم الكيه نمي دونم بقول رييس جمهور يه مشت كاغذ پارست و ...!!! درسته ما كلي پول داريم ! ولي تكنولو‍ژي روز نداريم هر چي هم داريم مربوط به قبل از انقلاب و خطوط مونتاژ فابريك خارجيه كه 33 ساله همونجوري مونده!!!
    عزيزان تو سالن رنگ مثلا مدرن نميشه موتور كم مصرف و قوي ساخت يا ايربگ توليد كرد!!! فوقش ميشه گنجشك رو قناري كرد! يك مثال براي همكاري با خارجي هاي اينكاره ساخت موتور EF7 بوش يا همون موتور ملي بود كه واقعا چيز جالبيه ولي همونم قبل از تشديد تحريمها بدست اومد...
    باآشنايي هرچندكمي كه از صنايع كشور دارم اين پيشرفت هاي كم در حد گام هاي خيلي بزرگ در صنعت مونه!
    بااينكه خيلي از دنيا عقبيم ولي همين ساخت مثلن سورن elx يا دنا براي ايران تو عرصه بين المللي پيش محصولات چيني وهندي واقعا افتخاره! هر چند كه هنوز خيلي راه داره تا كه عالي بشه...
  • فرزاد برخورداری

    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۴ ب.ظ
    یکی گفته بود تیبا خودروی زیبایه!!!!
    نمیدونم کجای این خودرو زیباست...؟ اینقدر زشتی داره که من توی خیابون اون رو میبینم ، سعی میکنم نگاهم رو برگردونم و نبینمش...!
    سمند هم در نسل اول که غم باد داشت و ماشین غمانگیزی بود و هست .
    تو نسل دوم شد سورن ، چشماشم ( چراغاش ) منگل شد و جلوپنجره اونم شد خروجی کانال کولر آبی ....
    توی نسل سوم یا همین دنا هم که براحتی میتونید لپ های آویزون یک سگ بولداگ رو ببینید که دوطرف گریل جلوش آویزونه....
    مشکل اینه که هر قسمتی از این خودرو های جدید سایپا و ایران خودرو را میبینید ، به تنهایی قابل تحمله و بعضاً زیباست ، اما مردشور ترکیبشون رو ببره که کنار هم همیشه دعوا دارند و بهم نمیاند.

    ما هم که معلومه ، چاره ای نداریم که با این مبالغ نجومی خودرو های وارداتی که توی کشور های دیگه از دم قسط میدند 300 دلار ، و ارزونترینش که توی همین مملکت ، کمتر از 28 میلیون تومن نمیدند ، متوصل بشیم بهمین خودروهای شترگاو پلنگ ایرانی. بلکه از نقطه A به نقطه B برسونتمون. البته اگه توان پر کردن باکشون رو با بنزین 700 تومنی داشته باشیم. حالا هم که دارند چوب 1200 تومن رو روی بنزین میزنند.!!!

    فعلاً جز صبر کردن و انتظار معجزه کشیدن ، از دست ما چیزی بر نمیاد....
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۵۷ ب.ظ
    @ yashar
    مگس پروندن 200 نفر و عدم تخصص 20 نفر هم تقصیر تحریم؟ چند تا اسم می خواین از ایرانی هایی بگم که در خط تولید ZF , BMWو غیره دارن کار میکنن عدم توانایی در جذب آ نها هم تقصیر تحریم هاست؟ تا کی بی لیاقتی داخلی رو می خوایم گردن تحریم بندازیم. کمی از جاروجنجال تبلیغات دور بشین تحریم های جدید هیچ ربطی به آقایان پیدا نمی کنه
  • امیررضا

    اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۰ ساعت ۷:۰۷ ب.ظ
    اصلا با یاشار موافق نیستم .

    میشه بدونم شما به عنوان کارموز جزو 200 نفر مگس پرون بودی یا 20 نفر غیر متخصص که کار میکردن !

    از حرفم نارحت نشو خیلی هامون این جوری هستیم شما کم کاری خودمون رو نتیجه تحریم قلمداد نکن .

    چطور شد با وجود تحریم تونستیم سانتریفیوژ بسازیم چطور شد با وجود تحریم استخر آب سنگین اراک ساخته شد !

    علت این هست که در بحث انرژی هسته ای کسی دنبال نون دونی درست کردن نیست و داره به شکل احسن از برجسته ترین نیروهای متخصص و جوونای تحصیلکرده و درجه یک استفاده میشه و کسی مگس پرونی نمیکنه !

    چرا در زمینه پزشکی و تجهیزات پزشکی این قدر میریم جلو چرا بهترین جراح های مغز اعصاب رو داریم ! نکنه اونا تحریم نیستن .

    آیا ما همین نیروهای متخصص رو در زمینه علم مکانیک و طراحی صنعتی نداریم ! به خدا داریم خوبشم داریم تیرداد بهشون اشاره کرد اما سیاست اینه که ازشون استفاده نشه .

    اصلا چرا یکی نمیگه تمام مدیران ایران خودرو باید ماشین شخصیشون سمند باشه ها ! چرا مدیر عامل سایپا تیبا سوار نمیشه ! همین آقای منطقی مدیر عامل سابق ایران خودرو خانومش بی ام و سری 7 داشت 2 سال پیش البته الان نمیدنم چی داره .



    جناب یاشار شما حرفات واسه من قابل هضم نیست خیلی راحت حرف میزنی یک جای کار میلنگه !
  • Yashar

    اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۹ ق.ظ
    تیرداد- نویسنده مقاله و امیررضا
    سلام
    مثالي كه من زدم نمونه كوچكي از وضعيت حال صنعت كشور بود.
    نظرات من رو شما به حساب طرف داري از ايرانخودرو گذاشتيد ولي سعي من در بي طرفي و دوري از افراط و يا تفريط بود!
    من هيچوقت نگفتم اونها به حد عالي رسيدن يا خيلي خوبند (خودمم خيلي ازشون انتقاد دارم ) فقط از اينكه پيشرفت كردند (هر چند خيلي كم و جزيي) درخور تحسين دونستم!
    شما انتظارتون از ايران در حد اورپا و آمريكاست كه سالها از لحاظ رشد و توسعه ازشون فاصله داره (همين چهل پنجاه سال پيش ما راه درست حسابي نداشتيم الانشم نداريم! اونها انواع اقسام اتوبان آزاد راه داشتند) كليه صنعت ما محدود ميشه به چندتا كارخانه مثلا مادر اهدايي و صدقه سري غربي ها به ما!! يه مقايسه بين داشته هامون بكنيد بعد قاضي بشيد!
    اين قبول كه يكي از دلايل عقب موندگي صنايع ما مخصوصا خودرو سازي دوري اون از دانشگاه و عدم جذب افراد متخصصه كسي منكر اين نميشه حتما اگه يك برنامه و مديريت درست همراه اين صنعت بود ما خودرو هاي خيلي بهتري توليد مي كرديم ولي بنظرتون در وضع فعلي و بيست سال درجا زدن همين حركتهاي مثبت (هرچند كم) اينجوري بايد كوبيده بشه!!!؟
    اينرو هم بگم من هيچ ارتباطي با ايرانخودرويا هر كارخونه خودروساز يا غير خودروسازي ديگري ندارم شغلم مربوط به كارهاي مخابراتيه و ماشيني كه دارم يه پيكان مدل 80 كه اون موقع پول يه آپارتمان بابتش دادم!!
  • mohsen

    اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۵۹ ب.ظ
    پیشنهاد می کنم مطلبی راجع به خودروی سوزوکی کیزاشی بنویسید.
    ایران خودرو اعلام کرده قصد داره یک خودروی سواری سوزوکی رو تولید کنه. اسم این خودرو رو اعلام نکرده ولی حدس من اینه که با توجه به خالی بودن این کلاس خودرو در سبد محصولات ایران خودرو احتمالا این خودرو سوزوکی کیزاشی هست.

    شاید هم در آینده خواستن از پلتفرم این خودرو برای تولید خودروهای داخلی در این کلاس استفاده کنند.
  • mohsen

    اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۴:۰۳ ب.ظ
    اگه خودروی مذکور کیزاشی باشه، می تونه جای خالی یک محصول تولید داخل برای رقابت با خودروهایی مثل سوناتا رو پر کنه.
  • امیرحسین برخورداری

    اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۶:۳۴ ب.ظ
    ایران خودرو قبلا اسم کیزاشی رو ذکر کرده . متاسفانه هنوز اطلاعاتی از مشخصات فنی مورد نظر ایران خودرو و آپشن ها و تیپ بندی این خودرو در ایران در دست نیست اما با نگاهی جامع به کیزاشی میشه این خودرو رو به مردم ایران معرفی کرد . فعلا برای معرفی این خودرو در ایران کمی زوده .
  • mamal2003

    اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۰ ساعت ۴:۲۶ ب.ظ
    مطلب فوق العاده ای بود
  • reza falah

    اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ
    واقعا حرفه دله منه ،کاملا بجا و منطقی ،
    چرا ایران خودرو پس از 11 سال حتی ورقه دربه سمند رو برای ارزان سازی عوض نمی کنه ؟
    چرا ایران خودرو پس از 19سال دست از پلت فرم 405 بر نمیداره ؟
  • عباس

    خرداد ۱۶, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۳۰ ب.ظ
    سلام واقعا مقالتون حرف دل من بود آخه من نميدونم اگه ايرانخودرو دولت
    حمايتش نكنه و حساباشو مالامال از پول نكنه مي تونه يك ماه دووم بياره.
  • سعیدر

    خرداد ۲۸, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۴۳ ق.ظ
    راستش با این روند کار کردن ایران خودرو تنها می شه یک نتیجه گرفت : درجا زدن و از حاشیه امنیت بازار برخورداربودن . تا زمانیکه احترام به خواسته های مشتری در جامعه ما بی معنی و به سخره گرفته شود طرح هایی بهتر از دنا و رانا را نخواهیم داشت . الان 10 سال از عرضه سمند به بازار میگذره ، چرا به پرانتقادترین بخش اتاق سمند که ستونهای جلوی آن است توجه نشده و الی آخر ...
    تا رقابت نباشد روند از این بهتر نمی شود . واقعا جای تاسف است که آرزوهای مرحوم خرم موسس ایران خودرو اینگونه برباد برود . ما قبلا از پیکان چند مدل تولید کردیم : ( دهه 50 )
    پیکان کار -کارلوکس - جوانان - وانت - استیشن و اتوماتیک
    ( که نشان می دهد مدیریت وقت نیاز بازار را درست تشخیص می داده است )
    از خودروی ملی :
    سمند - سمند ال ایکس - سمند سال - سمند تی یو5 - سمند سورن - سمند سورن ای ال ایکس - سمند اس ای - سمند ای ال !!!
    خودتان مقایسه کنید کار واقعی را با بازی با کلمات
  • پوریا

    تیر ۱۷, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۳۴ ب.ظ
    سلام. درسته دیر اومدم ولی بد نیست اینو بگم. بهتره به جای این که افراد دیگرو زیر سوال ببریم یه نگاهی هم به کارای خودمون یکنیم .الان حدود ده ساله تو کار تولید قطعات خودرو هستم. از اون جایی که می خواستم سریع پیشرفت کنم به یه سری مشکلاتی برخورد کردم که واقعیت جامعه ماست که خودروسازهای خارجی اینو ندارن.
    1- اینکه وقتی میخوای کسی رو استخدام کنی فقط میگه ماهی چند میدی؟ برا چند ساعت کار تو روز.
    2- وقتی نقشه قطعه رو می زاری جلوش میگه این چیه؟ (مدرکش لیسانس نقشه کشی)
    3- انگیزه کار نداره
    4- وووووووو
    اگه ما هم مثل اونا وجدان داشته باشیم میتونیم خیلی کارا بکنیم. برای مثال فیلم خط تولید BMW Z4 رو از اینترنت دانلود کنید ببینین چیکار میکنن.....
    وووووووووو
  • آرمان

    تیر ۲۳, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۵۰ ب.ظ
    یکی از مشکلات اصلی ما این است که تو همه زمینه ها عقب مانده ایم و این نه تنها صنعت که حوزه ی مطبوعات ما رو هم فرا گرفته است چنان که یکی مقالات یک سایت تخصصی خودرو از عقده گشایی شخصی نویسنده فرا تر نمی رود و خواننده مطلب باز در حسرت خواندن یک نقد حرفه ای می ماند .درست است که رو نمایی یک محصول به ادعای ایران خودرو جدید بهانه ای شده است برای تاختن به این شرکت اما روش اطلاع رسانی حرفه ای جهت تاثیر گذاری مناسب اول استفاده از یک متخصص جهت نوشتن مقاله است و در پی مقوله ای برخورد کردن با مطلب.
    اینجا خواننده سر در گم می ماند که مقصود نویسنده نحوه ی رونمایی است یا استایل خودرو یا سیاستهای شرکت یا مشکلات تیم طراحی یا نحوه ی برخورد ایران خودرو با متخصصین داخلی ...؟؟البته از ظاهر امر بر می اید که نویسنده ضمن نداشتن دل خوش از ایران خودرو(کی داره؟) دانش کافی در طراحی خودرو را هم ندارد و قطعا ارایه چند نقاشی از خودرو در کارنامه کاری سابقه طراحی خودرو محصوب نمی شود مثلا اشاره به تعویض چراغها در خودروها یک امر رایج در شرکتهای معتبر است که اینجا به عنوان حقه مطرح شده است...و از این دست موارد بسیار می تان اشاره کرد ..اینجانب امادگی خود را برای بحث تکمیلی در این زمینه اعلام می کنم. با تشکر
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    تیر ۲۴, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۲۴ ق.ظ
    @ آرمان
    اشاراتی که در بالا شد همه با سند و قابل اثبات هستند و به هر شرکتی هر اتهامی که وارد شده است قابل اثبات می باشد. کسی که با سند و مدرک صحبت می کند را نمی توان متهم به عقده گشایی کرد و متوجه نمی شوم در متن بالا من کجا به مشکل شخصی اشاره کردم و کلا کجا مسئله شخصی بوده است؟ در ضمن برای اطمینانتان من کارشناس ارشد طراحی صنعتی هستم و سابقه 4 سال نویسندگی خودرو را دارم . یک مقاله ارایه شده در کنفرانس آموزش دیزاین و یک مقاله ISI در مجله جهانی دیزاین . یک دیزاین منتخب سایت yankodesign ، انتخاب طرح به عنوان فینالیست مسابقه گلستان که هنوز نتایج نهایی اعلام نشده ، 2 دیزاین چاپ شده در مجله WEKE هلند و the Rayli Fashion Pioneer چین و افتخار شاگردی، آشنایی و همکاری با تمامی دارندگان مدال های جهانی ایرانی طراحی خودرو را نیز در کارنامه حرفه ای ام دارا می باشم. پس بهتر بود از قبل از متهم کردن من به نداشتن دانش اول اسمم را در گوگل جستجو می کردید.
    سر درگمی که فرمودید کاملا از روی قصد در نوشته و لحن آن گنجانده شد تا خواننده را به عمق وضعیت اسفناک این صنعت برساند و نمیدانم چه ایرادی دارد که یک رو نمایی بهانه ای شود برای پرداختن به ضعف هایی که منجر به ارایه یک کار ضعیف در یک شرکت می شود مگر پرزانته نهایی یک محصول ثمره کلی یک شرکت نیست؟ پس آیینه تمام نما از ضعف ها و نقاط قوت یک شرکت می باشد.
    در شرکت های معتبر بهترین دیزاین را به خط تولید می رسانند و بعد با توجه به نیازها و تغییر سلیقه بازار دست به بهبودو بهسازی می زنند نه اینهکه بدترین دیزاین را به خط تولید برسانند و بعد از مدتی نمونه اصلاح شده که از اول هم وجود داشته را به خط تولید بیاورند. ایا کسی در سایپا نمی داند که چراغ جلوی ماشن باید در 3 وجه گسترش یابد؟ و یا فاصله میان چراغ و پنجره جلو به گشتالت خودرو لطمه زده است؟ اگر یک بار دیگر با دقت پاراگراف مربوطه را بخوانید متوجه این نکته می شوید امیدوارم بقیه "موارد بسیار" هم با کمی تعمق بیشتر حل شود.
    در آخر لازم به ذکر است که پیشرفت هرکدام از شاخه های صنعت به طور مستقیم برای من به عنوان یک طراح صنعتی منفعت در پی دارد . مطمئنا اگر ایران خودرو و سایپا خودرویی در سطح جهانی طراحی کنند به طور مستقیم بر وجهه حرفه ای تمامی دیزاینر های ایرانی تاثیر مثبت می گذارد.
    در فیلم کمال الملک دیالوگی را مرحوم حاتمی برای کمال الملک خطاب به وزیر اعظم مظفرالدین شاه نوشته بود که گویای حال ماست " شما دست از سر ایران بردارید کشور بزرگی می شود". مطمئن باشید اگر در همه زمینه ها عقب افتاده باشیم در زمینه نیروی انسانی بسیار پیشرفته ایم به شرطی که نیروهای متخصص در جایگاه خودشان قرار بگیرند و نیروهای انسانی بر مبنای توانایی هایشان رشد کنند جبران بقیه عقب ماندگی ها کار سختی نیست.
  • مهران

    تیر ۲۸, ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ
    آقایان برخورداری و کیا منش ...با خواندن این کامنت های آخری لازم دیدم چند نکته رو روشن کنم..اول لازمه بگم هدف من طرفداری از این 2 شرکت نیست.

    نقد و نوشتن مطلب نیاز مند داشتن اطلاعات درست و کافی است حالا داشتن تخصص جای خود دارد که البته در این که شما دارید شکی نیست( هرچند به رخ کشاندن آن در جواب مخالفان مضحک است) .اما واضح است برای پی بردن به داستان طراحی آنها به اولین وظیفه ی خود که جمع آوری اطلاعات باشد تلاش کافی نکرده اید ،چون بنده در جریان طراحی رانا و دنا بوده ام مثال می اورم، این که گفته اید رییس طراحی رانا و دنا یکی نبوده که اتفاقا یک نفر بوده و حتا طراح نمای خارجی آنها یک نفر بوده و مطمئن ام که حتا آنها را نمی شناسید چه برسه به اینکه با آنها گفتگویی کرده باشید یا مثلا بارها به عدم دعوت یا همکاری با طراحان مستعد خارج از شرکت اشاره کرده اید ولی نمی دانید که در مورد طراحی یکی از این خودرو ها اتفاقا از طراحان دعوت شد و یکی از مدعیان جایزه جهانی برده این رشته در یک زمان نسبتا طولانی طرحهایش را به آنجا برد و در کنار طراحان شرکت بود و طرحش را هم به مدلسازی رساند اما از انجا که طراحی ماشین یک امر تخصصی و تیم ورک و نیازمند داشتن تجربه است عملا طرح ایشان چیز دندان گیری نشد و در همان مرحله باز ماند ...قصدم بی احترامی به کسی نیست اما طراحی دلمشغولی و گرفتن جوایز مسابقات بسیار متفاوت است با طراحی حرفه ای که یک فعالیت گروهی و پیچیده است و در حالت واقع بینانه ان هم مستلزم یک پیشینه ی صنعتی و به روز و پیشرفته واقتصاد به سامان و از همه مهمتر سیستم مدیریتی مناسب ...حالا خود قضاوت کنید شرایط ما ( منظورم کشور و خودرو سازان ما) چگونه است و چه انتظاری از طراحان ما می رود....باور کنید بیشتر مهندسین و طراحان این شرکت ها آدمهای شوت و غیر متخصصی نیستند انها هم فارغ تحصیل دانشگاهای معتبر کشورند و از خودمانند و با پارتی بازی وارد آن شرکتها نشده اند(حد اقل بچه های مرکز تحقیقات ایران خودرو را می دانم)...و مهمتر اینکه هرگز خود را در حد (به قول شما )آلمان ندانسته اند و مگر با آنها حرف زده اید که می گویید از انتقاد به دورند؟!
    در هر صورت نقد هر کاری فقط با دیدن نتیجه کار ناقص می ماند و همه جانبه نیست و سلیقه ای برخورد کردن هم حرفه ای نیست .و باور کنید دادن لقب بد ترین دیزاین هم نشان از خوش سلیقگی شما نیست.
    در آخر یادآوری می کنم که واضح است کل فعالیتهای این شرکتها بسیار بسیار جای نقد دارد که همگی می دانیم از چیست و با جایگزین شدن امثال شما به جای طراحان آن شرکتها هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد.
  • امیرحسین برخورداری

    تیر ۳۰, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۴ ق.ظ
    آقای محمد محمدی مدیر پروژه رانا در کجای طراحی دنا حضور داشتند ؟ دوست عزیز چرا فکر می کنید ما روی هوا حرف می زنیم خیر سرمون به احترام خواننده های محترم و شما دوستان عزیز میریم رونمایی ، میریم مصاحبه ! والا انصاف نیست !
  • مهران

    تیر ۳۰, ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ
    آقای برخورداری عزیز شما افتخار ژورنالیست بودن را بدست آورده اید این مسولیت سنگینی است که لازمه ی اصلی آن بی طرف بودن است و ... که قطعا خود اینها را می دانید ، جایی که لازم است به جای توجیه، بپذیرید .اینها رمز ماندگاریست .
    من دقیق حرف زده ام بازهم ناچارم متذکر شوم که مدیر طراحی یا رییس تیم طراحی (عین عبارات شما) در هر 2 پروژه یکی بوده ولی مدیر پروژه متفاوت بود.البته نه آقای محمد محمدی که اقای علیرضا محمدی
    من در مورد مطالبی از گفته هایتان در بالا که اطلاع کافی نداشتم حرفی نزده ام آن مسایلی را که در جریان بودم را یادآور شدم.از تمام گفته های من گشته اید ببینید چیزی گیر می آورید که خود را توجیه کنید؟!
    انتقاد صادقانه و تذکر اشتباهات بی انصافی نیست.
  • امیرحسین برخورداری

    مرداد ۱, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۲۰ ب.ظ
    دوست عزیز ، من در حد اطلاعاتم می گردم در گفته های شما و اشتباهاتی که از ما گرفتید رو اصلاح می کنم ... شخصی که در پروژه رانا طرح کلی را پایه ریزی و اجرا کرد هم اکنون در ایران حضور ندارد و در پروژه دنا نیز حضور نداشت ( نه مدیر پروژه که من به اشتباه گفتم ) ... با توجه به مصاحبه و گفته های مدیران پروژه دارم اینو میگم خدمتتون . 2- خط طراحی رانا در دنا ادامه داده نشده که نشان از تغییر تیم مدیریت طراحی است 3- خود مسئولان ایران خودرو به این نقطه ضعف اذعان دارن و میدونن که در هر پروژه فقط به دنبال رفع اشکالات پروژه قبلی و راضی کردن مردم هستند نه ارائه طرحی خاص برای برند ایران خودرو
    شما انتقاد می کنید و تذکر می دهید اما انتظار ندارید حرفتان مو لای درزش برود و اشتباه باشد ، اگر از دنبال کنندگان کارایران باشید می بینید که من و نویسندگان اشخاصی نیستیم که روی حرفمان اصرار کنیم و هر جایی اشتباه کنیم اعتراف می کنیم ! دلیل اصرار شما بر اشتباه بودن حرف ما وقتی شخصا در پیگیری این امور تحقیق کرده ام را متوجه نمی شوم اما به هر حال شما می تونید روی حرفتون بمونید اما من مشکلی در استدلال ها و دلایلم نمی بینم.
    من شخصا نیازی به توجیه خودم در مقابل شما ندارم و بر اساس هدفم خودرونویسی می کنم نه ضایع کردن فرد خاصی ! به جای استفاده از جملاتی که به شخص من بر می گردد لطفا به عقیده و حرف های من انتقاد کنید . کاری نداشته باشید که من ژورنالیست هستم یا خیر ، این موضوع شما را از اصل قضیه منحرف می کند .
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    مرداد ۴, ۱۳۹۰ ساعت ۹:۴۲ ب.ظ
    @ مهران
    شما اول متهم می کنید بعد مظلوم نمایی می کنید؟ ابتدا من را بی دانش لقب می دید بعد که رزومه کاریم رو می دم این کار رو مضحک می دونید؟ بگزارید رک بگویم اگر شما زره ای از دنیای دیزاین سر رشته داشتید می دانستید که در این وادی نه مدرک نه معدل و نه هیچ چیزی به غیر از پورتفولیو شخص ارزش ندارد و این تنها چیزی است که در آخر شخص با آن شناخته می شود پس لطفا بعدا پست و مقامتان را به رخ نکشید. و نکته دیگر که نشان از عدم اشراف شما بر این حوزه دارد، دقیقا نتیجه کار است و تطابقش با هدف های تعیین شده در DB طرح است که سنگ میزان قضاوت است. لطفا این داستان های نخ نمای تکنولوژی و غیره را هم تحویل ندهید عدم تطابق طرح در جلو و عقب چه ربطی به مدیریت و تکنولوژِی دارد؟ بار دیگر مقاله را بخوانید موارد زیادی هستند که دقیقا به تیم طراحی بر می گردند مثلا عدم آماده بودن طراحی داخلی به چه چیزی به غیر از ضعف مدیریتی و عدم استقلال تیم طراحی بر می گردد؟
    در کجای مقاله من به تفاوت سر طراح دو پروژه اشاره کردم؟ من گمنام بودن مسئول تیم طراحی را دلیل بر این می دانم که خود طراحان هم واقعا به نتیجه کار خود افتخار نمی کنند. سری به سایت های طراحی خودرو بیاندازید تا ببینید طراحان با چه افتخاری در کنار کارشان می ایستند و اسکچ های طرح را منتشر می کنند.
    مطمئن باشید من تقریبا تمامی کارهای انجام شده و حتی اسکچ هایی که از آلمان خریداری شده را دیدم اینکه در مرکز تحقیقات عکاسی ممنوع است معنی اش این نیست که اطلاعات به بیرون درز نمی کند. من هم شکی در توانایی طراحان ایران خودرو مخصوصا ندارم ولی مشکل اینجاست که این دوستان از ترس موقعیت شغلی به مدیرانشان اجازه دخالت می دهند که نمونه اش طرح پرشیا بود. این عدم اعتماد به نفس در تیم طراحی " خیانت " در حق این رشته در ایران است چون هیچ کدام از این آقایان مثل آقای الف میم نیستند و اگر از آن جا بیرون بیایند جایی را ندارند که بروند.
    اگر کمی کلاهتان را قاضی کنید می بینید که همان طرح میم الف بسیار از طرح دنا منسجم تر و قابل دفاع است. که البته آن طرح هم با توجه به تمامی مشکلات تولید و غیره و البته عدم توانایی تیم طراحی در حفظ استقلال خود که مطمئنا به دلیل همان تیم ورک بودن کار ، یک نفر شخصا نمی تواند بار آن را به دوش بکشد دارای مشکلات زیادی است اما از این شتر، گاو، پلنگ که افراد عادی هم متوجه تقلید های کلاژ گونه طرح می شوند بهتر است.
    ادعای برابری طرح با کارهای آلمانی در همان رو نمایی ذکر شد و در خبر ها نیز هست.
    عدم اشراف شما بر حیطه کاری سایت و مجله خودرو امروز که من و اقای برخورداری در این دو همکار هستیم موجب بروز توهماتی برای شما شده که بهتر بود قبلا آن ها را رفع می کردید. من و آقای برخورداری هردو از طرفداران پروژه رانا هستیم و در مقالات متعددی از این طرح دفاع کرده ایم و اتفاقا بر اثر همین طرح با هم شروع به همکاری کردیم اما انتظار نداشته باشید که اید دو طرح را که حتی از نام گزاریشان عمق پسرفت ایران خودرو معلوم است را همتراز قرار دهیم و یک جانبه فقط دفاع کنیم.
    ایران خودرو و سایپا هیچ وقت سراغ طراحان درجه یک کشور نمی روند چون کسی که در آمدش بیرون از ایران خودرو بالاتر از ایران خودرو است اگر هم به ایران خودرو و یا سایپا بیاید از ترس مدیرانش نظرات غیر کارشناسی مدیرانش را در طرح دخالت نمی دهد.
  • مهران

    مرداد ۹, ۱۳۹۰ ساعت ۳:۴۵ ب.ظ
    @ امیرحسین برخورداری
    هدف من به عنولن یک خواننده روشن کردن برخی از موارد خلاف واقع در مطلب اصلی بود ...در مورد تذکر مستقیم به شما حق با شماست و این فقط دوستانه بود و از اینکه تصور کردید قصد تخریب دارم متاسفم و پوزش می خواهم.


    @ تیرداد نویسنده مطلب

    حرفهایتان پر تناقض است. مرا دچار توهم خطاب کرده اید ،متهم به به رخ کشیدن پست و مقام کرده اید؟؟!!با تصور اینکه من از طراحهای ایران خودرو ای هستم ..آنها را خیانت کار ، ترسو ، فاقد اعتماد به نفس،و...خطاب کرده اید.
    ای کسی که در گوگل جستجو می شوی :
    من هیچ جا اشاره به بی دانشی شما نکرده ام این خود شما هستید که با عدم تحمل حرف مخالف،خود بزرگ بینی،تحقیر دیگران ، از کوره در رفتن،و...بی تجربگی و آماتور بودن خود را هوار می کشید.
    این روش برخورد با منتقدینتان دیکتاتور مابانه و غیر حرفه ایست.
  • تیرداد

    مرداد ۱۲, ۱۳۹۰ ساعت ۲:۴۵ ب.ظ
    @ مهران
    "یکی از مشکلات اصلی ما این است که تو همه زمینه ها عقب مانده ایم و این نه تنها صنعت که حوزه ی مطبوعات ما رو هم فرا گرفته است چنان که یکی مقالات یک سایت تخصصی خودرو از عقده گشایی شخصی نویسنده فرا تر نمی رود " . شما هنوز این عقده گشایی شخصی را مشخص نکردید و معلوم نمی کنید که کجای مقاله اطلاعات اشتباه داده شده است.
    "البته از ظاهر امر بر می اید که نویسنده ضمن نداشتن دل خوش از ایران خودرو(کی داره؟) دانش کافی در طراحی خودرو را هم ندارد و قطعا ارایه چند نقاشی از خودرو در کارنامه کاری سابقه طراحی خودرو محصوب نمی شود ". بر آشفتگی شما از آن جا نشات می گیرد که بدون انجام دادن تحقیقات لازم مطمئن بودید با یک فرد ساده و بی سواد طرف هستید و از بد روزگار به کسی گیر دادید که جزو معدود خودرو نویسانی است که مدرک مرتبط دارد البته داشتن مدرک لزوما ربطی به خودرونویس خوب بودن ندارد گو اینکه بسیاری از نویسندگان معتبر این رشته در سطح جهان مدارک غیر مرتبط دارند. حال مسئله اینجاست که انتظار من این بود بعد از اینکه با رزومه من بیشتر آشنا شدید از آنجایی که فرموده بودید " اینجانب امادگی خود را برای بحث تکمیلی در این زمینه اعلام می کنم." بحث ها تخصصی تر شوند ولی فقط شخصی تر می شوند و شما یک نمونه از خلاف واقع بودن موارد ذکر شده در بالا را ذکر نکردید . مورد طراح رو هم که فرموده بودید من جایی ذکر نکرده ام و تصورات شماست.
    "نقد و نوشتن مطلب نیاز مند داشتن اطلاعات درست و کافی است "."اما واضح است برای پی بردن به داستان طراحی آنها به اولین وظیفه ی خود که جمع آوری اطلاعات باشد تلاش کافی نکرده اید " من هنوز بی صبرانه منتظر شنیدن این اطلاعات هستم که شما می گویید اما ارایه نمی دهید. البته زمانی که خودروسازان به هر دلیل از دادن اطلاعات درست امتناع می کنند و زمانی که مدیریت محترم سایت برای شفاف سازی اطلاعاتی را که بدست آورده اند را منتشر می کنند با اتهامات واهی تا دادگاهی کردن سایت پیش می روند پس اگر اشتباهاتی جزیی در هر مقاله ای چه برای من باشد چه نباشد پیش بیاید مقصر خودروسازانی هستند که نویسندگان را در یک فضای خاکستری غیر شفاف گذاشته اند نه نویسندگان .که البته شما هنوز به این ایرادات هیچ اشاره ای نکرده اید و فقط اختلاف نظرهایتان را بیان کرده اید.
    "و مهمتر اینکه هرگز خود را در حد (به قول شما )آلمان ندانسته اند " این هم از مواردی است که معلوم نیست از کجا بدان اشاره کرد.
    دسترسی شما به اطلاعات محرمانه ایران خودرو مستلزم این است که در ایران خودرو ارتباطاتی داشته باشید و من شما را به رخ کشیدن متهم نکردم فعل جمله در آینده بود و نمی توان چیزی را که در آینده پیش بینی می شود را اتهام نامید. اینکه شما خودتان را پشت نقاب سایبری مخفی می کنید و به دیگران می تازید بدون اینکه کوچکترین توضیحی بدهید که چه تخصصی دارید که اینگونه تیم سایت را به بی دانشی و نقاشانی که عقده گشایی شخصی می کنند متهم می کنید.
    "من هیچ جا اشاره به بی دانشی شما نکرده ام این خود شما هستید که با عدم تحمل حرف مخالف،خود بزرگ بینی،تحقیر دیگران ، از کوره در رفتن،و...بی تجربگی و آماتور بودن خود را هوار می کشید.
    این روش برخورد با منتقدینتان دیکتاتور مابانه و غیر حرفه ایست.
    " آیا این جملات عقده گشایی شخصی نیست؟ اگر من دیکتاتور بودم که چه نیازی به جواب دادن به کامنت ها بود و اگر بود چرا مباحثه؟ شما همچنان با دانستن رزومه شخصی من ، من را آماتور و بی تجربه خطاب می کنید. اگر من صفت های بالا را به طراحان ایران خودرو داده ام از نکات مثبتشان هم گفته ام نه مانند شما یک طرفه فقط در حال کوبیدن مخالف باشم.
    من نمیدانم شما از طریق نوشته چگونه متوجه از کوره در رفتن من می شوید؟؟ به هر حال من اگر حرفی زده ام بر مبنای استدلالی بوده و همچنان منتظر یک نقد از نوشتار هستم و هر جوابی که دادم در راستای فرمایشات شما بود ولی جواب ها بسیار شخصی است. خودتان هم می دانید که طرح دنا از انسجام حتی همان طرح الف میم برخوردار نیست و قابلیت دفاع ندارد وگرنه به جای حمله کردن به من از طرح دفاع می کردید.
  • مهران

    مرداد ۱۶, ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ
    @ تیرداد

    در خواندن کامنت ها دقت کنید ،نوشته های دیگران به بنده ارتباطی ندارد آقا
    هدف من دفاع از طرح یا شرکت خاصی نبوده ...من نوشته های شما را به نقد کشیده ام اما انگار شما نقد پذیر نیستید اگر برخورد شما محترمانه می بود ..این گفتگو ها به بیراهه نمی رفت و حتا می توانست تخصصی شود و مفید باشد. بدرود
  • reza

    مرداد ۱۷, ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۷ ب.ظ
    20
  • تیرداد- نویسنده مقاله

    مرداد ۱۸, ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۰ ق.ظ
    @ مهران
    کامنت آخر من همه بر گرفته از جملات شما بود بلکه این بحث وارد یک نقد فنی شود . متاستفانه من هنوز یک انتقاد نشنیدم از" متن" بالا ، و صد البته به نقد ناپذیر بودن هم متهم هستم. به هر حال با صلاحدید مدیریت سایت و موافقت من این بحث را ادامه نخواهم داد مگر اینکه نقدی مربوط به " متن " و یا ایرادی از متن باشد. البته اظهار نظر و تفاوت سلیقه شما با من قابل ابراز و نیازی به جواب دادن از طرف من نیست. در مورد بی احترامی، نقد ناپذیر بودن و ... خوانندگان کاریران بهترین قاضی خواهند بود
  • حمید فرجامی قاین

    مهر ۲۲, ۱۳۹۰ ساعت ۱:۳۳ ق.ظ
    نظر دیگران محترم ولی به نظر بنده راه حل این مشکل واگذاری کامل خودرو سازی ها به بخش خصوصیه یا اینکه روابطمون رو با خودرو سازان بزرگ تقویت کنیم و ان ها بیایند در ایران کارخانه بسازند این کارخانه ها باید در دست کسانی باشد که دارای تخصص و تعهد باشند تا به بهترین شکل از طراحان جوان ایرانی استفاده کنند هنر نزد ایرانیان است و بست و طراحی خودرو هم یک کار هنری و تخصصی است
    حمید از پایتخت طلا و یاقوت سرخ جهان (زعفران زرشک و عناب) قاین
  • mohammad

    تیر ۱۲, ۱۳۹۱ ساعت ۴:۲۵ ب.ظ
    سلام
    مطالب خیلی جالبی بود من تشکر می کنم از شما
    تا زمانی که ایران به دست چند تا مفت خور مثل مشایی ،ضرغامی،کفاشیان،گنجشک و....باشه وضع کشور و خودروسازی از این بهتر نمیشه و تازمانی که مردم دارن این محصولات را بدون فکر می خرند همین روند ادامه خواهد یافت
  • نسرین

    آذر ۱۳, ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ
    فقط برای مصرف کنندگان خودروهای داخلی متاسفم
  • عیسی

    اسفند ۶, ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰۹ ب.ظ
    باتشکر از مقاله خوبتون که درد دل اکثر مردم ایرانه.
    واقعا هیچ شرکتی مثل ایران خودرو به مردم ایران ستم نمیکنه باید اسمشو میزاشتن ستم خودرو.
    الان که اسفند ماه 92 و تقاضای خرید خودرو بالاست هیچ خودروی واسه تحویل فوری نداره. فقط دنا رو واسه پیش فروش گذاشته اونم با پیش پرداخت 20 میلیون وتحویل مهر و ابان.شما ها به این چی میگید .من که میگم رانت خواری و سو استفاده بی شرمانه خودر سازهای داخلی از مردم نجیب ما.
    به امید موفقیت همه شما دوستان
  • علی یاراحمدی

    شهریور ۴, ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۹ ب.ظ
    اولا سلام واقعا عالی بود اما یکسری نکات
    واقعا متاسفم واسه طراح های ایران خودرو به نظر من یه بچه هم از این طراح ها خیلی بهتر بلدن به قول این ها ماشین طراحی کنن متاسفانه ماشین که نیستن به قول یکی از دوستان این طراح ها اخر هفته دور هم جمع میشن و یه چند تا قطعه میزارن کنار هم متلا درب سمن رو با یه پراغ متلا جدید و کابوت 405 میشه یه ماشین جدید البته لازم به ذکر که با این حال چندین درجه از سایبا بهتره
ضروری
ضروری - نمایش داده نمیشود


ضروری


متولد 63 ، فارغ التحصیل کارشناسی فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهران. تو بچگیم از هرچی متنفر بودم بزرگ که شدم عاشقش شدم ، یکیش ماشین بود. تو بچگی از آدمای عشق ماشین بدم میومد ولی حالا خودم یکیشونم. با خودم عهد کردم تو زندگی زیر عُلُم هیچ مسلکی سینه نزنم پس نه قراره طرف دار چشم بسته هیج برندی باشم نه از نقد کارام می ترسم. هرچی شما بیشتر نقد کنید من بیشتر احساس می کنم آدمای شبیه خودم زیادن و احساس تنهایی نمی کنم پس راحت باشید.

طرفدار کدام یک هستید ؟

نمایش نتایج

در حال بارگزاری ... در حال بارگزاری ...
اشتراک از طریق پست الکترونیک
با ثبت آدرس پست الکترونیک خود در لیست مشترکین میتوانید آخرین به روزرسانی های پایگاه را از طریق صندوق الکترونیکی خود دریافت کنید.
اشتراک از طریق خوراک خروجی rss پایگاه را میتوانید از طریق مرورگر خود و یا دیگر ابزارهای کار با خوراک (فید) دریافت کرده و از آخرین به روزرسانی مطالب مطلع شوید.

اجرا و پشتیبانی:

کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این پایگاه برای کادر نویسندگان و اعضای تیم طراحی و توسعه محفوظ میباشد. در صورت نقل مطلب از این پایگاه، لازم است پیوند به صفحه‌ی منبع ارجاع شود.